Siirry sisältöön

Antoisia asiakastapaamisia

06.02.2020

Asiakasyhteistyössä oli kiireinen aika loppuvuodesta. Palkeet tapasi periaatteessa kaikkien asiakkaiden johtajat jokavuotisissa niin kutsutuissa asiakkuuden ohjausryhmän kokouksissa. Aina loppuvuoden aikana Palkeissa valmistuu asiakaskohtainen hinnoittelu ja mm. tätä kokonaisuutta on tärkeää käydä asiakkaiden kanssa lävitse.

Todettakoon, että asiakkaat eivät voi suoranaisesti vaikuttaa hintoihin, mutta on tärkeää avata hinnoittelun taustaa asiakkaille ja myös pidemmän aikavälin kehittämisistä. Erittäin hienoa syksyssä oli se, että sai tavata myös paljon osakeyhtiö- ja yhteisöasiakkaita – meidän uutta ja tärkeää asiakasryhmää.

Asiakkaiden pääviesti syksyn keskusteluissa on ollut, että arki sujuu. Siitä iso kiitos meidän loistavalle henkilökunnalle ja yhtä lailla myös asiakkaille. Yhdessä tätä työtä tehdään. Palkeet on saanut merkittäviä vastuita viime vuosina ja kehittämisen näkökulmasta keskustellaan asiakkaiden kanssa nykyään paljon uusista hankkeista ja palveluista.

Samalla kun kehitetään voimakkaasti, niin asiakkaille on tärkeää, että varmistetaan toimivat palvelut. Tämä tarkoittaa sitä, että palvelut hoidetaan sovituissa toimitusajoissa, laadukkaasti ja mielellään odotuksia ylittävästi. Handi-hanke on aiheuttanut myös paljon keskustelua asiakkaiden kanssa. Tällä hetkellä eletään vaihetta, jossa kaikki käyttöönotot ovat tehty. Hanke on ollut melkoinen ponnistus jo useamman vuoden ajan. Työ ei lopu käyttöönottoihin, vaan vielä riittää kuntoon laittamista esimerkiksi arkistointiin liittyen. Keskeinen tavoite on myös nostaa koko valtiohallinnon laskujen käsittelyn automaatioastetta.

Nostaisin vielä kaksi tärkeää kehitystarvetta. Asiakkaat toivovat, että Palkeet ottaisi vielä enemmän vastuuta hyvien käytäntöjen jakamisessa, ja tätä pyrimme jatkossa edistämään. Palvelukeskustoimintaan kuuluu se, että henkilöstön roolit vaihtuvat ja tämä valitettavasti näkyy asiakkaille siinä, että esimerkiksi heille tärkeä yhteyshenkilö vaihtuu. Tämän haasteen äärellä olemme jatkossakin, ja perehdyttäminen täytyy saada sille tasolle, että asiakaskokemus säilyy hyvänä muutoksesta huolimatta.

Itselläni viime vuoden kokousrumbasta jäi käteen paljon hikisiä kauluspaitoja, hotelliöitä, valmistelua sekä lupauksia (lue: ei katteettomia) paremmasta ja toimivammasta yhteistyöstä. Edellisestä lauseesta voisi päätellä, että en pidä näistä tapaamisista, mutta asia on päinvastoin. Asiakkaiden tapaaminen ja heidän kanssaan käytävä keskustelu on yksi tärkeimmistä tehtävistä Palkeissa ja olen kiitollinen, että saan sitä tehdä. Tyytyväinen asiakas = tyytyväinen Tuomas.

Watia Tuomas

Uutisen kirjoittaja

Johtaja

Watia Tuomas,

puh. 02955 62737,

tuomas.watia(at)palkeet.fi