Skip to main content

Kurkistus asiakaskoulutusten kulisseihin

26.05.2020

Palkeet tarjoaa asiakkaille ajantasaista ja asiantuntevaa koulutusta palveluihin liittyvien järjestelmien käyttöön. Ennen kuin koulutukset ovat nettisivuilla tarjonnassa, on kulisseissa tehty monenmoisia järjestelyjä ja ennakkotyötä.

Palkeet tarjoaa asiakkaille ajantasaista ja asiantuntevaa koulutusta palveluihin liittyvien järjestelmien käyttöön. Koulutukset ovat suunnattu asiakkaiden tarpeisiin ja auttavat työntekijöitä vahvistamaan työssään tarvittavaa osaamista, jolloin järjestelmien käyttö nopeutuu ja ongelmatilanteet vähenevät.

Koulutuksia on tarjottu vuodesta 2017 alkaen ja koulutuskalenteri koostetaan kaksi kertaa vuodessa. Kevätkauden koulutukset tulevat tarjontaan marraskuussa ja syyskauden koulutukset kesäkuussa. Koulutukset löytyvät Palkeiden nettisivuilta, jota kautta niihin pääsee myös ilmoittautumaan mukaan.

Mitä kaikkea tapahtuu, ennen kuin koulutus on tarjonnassa?

Ennen kuin koulutukset ovat nettisivuilla tarjonnassa, on kulisseissa tehty monenmoisia järjestelyjä ja ennakkotyötä. ”Suunnittelu kannattaa aloittaa hyvissä ajoin, kouluttajien ja sisältöjen kokoon saaminen vie yllättävän paljon aikaa ja vaatii yhteisiä palavereja ja sähköpostinvaihtoa. Tämän jälkeen on vielä ”rutkasti rutiinihommia” kalenterivarausten ja ilmoittautumislomakkeiden parissa”, kuvailee prosessia osaamisen palveluiden suunnittelija Piia Kokkonen. ”Tänä keväänä saimme onneksi suunnitteluun ja käytännön hommiin avuksi harjoittelijamme Aino Korhosen, niin työmäärää saatiin jaettua mukavasti”, Piia lisää.

"Pääsin Piian mukaan suunnittelemaan syksyn asiakaskoulutuskalenteria jo huhtikuun alussa. Ensimmäisellä suunnittelukerralla kasasimme raakaversion mahdollisesta syksyn koulutustarjonnasta. Alussa koetin itse lähinnä pysyä hommassa kärryillä, ja mietin mistä ihmeestä se Piia nämä kaikki koulutustarpeet oikein hoksaa? Prosessin edetessä ymmärsin, että ei ole yksittäistä kaavaa tai sääntöä, kuinka koulutuskalenteri tulisi rakentaa”, kertoilee Aino ensikokemuksiaan.


Koulutuskalenterin työstäminen sujuu mainiosti myös skypen välityksellä.

Yhteistyöllä hyvä tulee

Koulutuksia pyritään järjestämään ensisijaisesti asiakkaiden tarpeiden mukaan, ja siksi asiakaspalautteen kerääminen ja toiveiden kuuleminen onkin ensiarvoisen tärkeää. Toisaalta osa tarvittavista koulutuksista syntyy myös ennakoimalla tulevaisuuden tarpeita. Tähän apua tuovat edellisvuosien koulutusarkistot ja ennen kaikkea yhteistyökumppanit ja työtoverit, joilta löytyy kullanarvoista tietämystä esimerkiksi erilaisista järjestelmiin liittyvistä uudistuksista.
 
Koulutuskalenterin kasaaminen vaatii tiivistä yhteistyötä ja yhtenäistä toimintalinjaa. Excel on koulutuskalenterin kasaamisessa paras kaveri, sillä sinne päivitetään kaikki askeleet aina alustavista yhteydenotoista vahvistettuihin koulutuksiin. Valmiista koulutuksista luodaan skype-kalenterivaraukset tuve-yhteyksineen, tapahtumat sekä ilmoittautumislomakkeet webropoliin ja viimeiseksi koulutukset ilmoittautumislinkkeineen julkaistaan Palkeiden nettisivuilla.
 
"On ollut mahtavaa ollut päästä mukaan suunnittelemaan koulutuskalenteria aivan alusta saakka, ja olen tämän prosessin aikana oppinut valtavasti. Toisaalta olen oppinut uusia käytännön taitoja kuten Webropolin käyttämistä, mutta olen saanut myös saanut runsaasti tietoa Palkeiden erilaisista osaamisalueista ja palveluista", summaa Aino.

Syksyn 2020 koulutukset päivittyvät tarjontaan kesäkuun alkupuolella. Ne löytyvät näiltä sivuilta Tapahtumat-osiosta, kannattaa tutustua ja ilmoittautua mukaan!