Siirry sisältöön

Osaavaan tulossa mahdollisuus koulutusten hallinnointiin

25.05.2022

Vuonna 2021 toteutimme Osaavaa käyttäville asiakkaille tarvekartoituksen koulutusten hallinnan työvälineestä. Sen pohjalta selvitämme koulutusten hallinnan työvälineen hankintaa osaksi Osaavan kokonaisuutta.

Mitä olemme hankkimassa?

Koulutusten hallinnan hankinnassa ja käyttöönotossa tarkoituksena on tuoda asiakkaalle Osaavaan mahdollisuudet omien koulutusten hallintaan. Tavoitteena on laajentaa Osaavan toiminnallisuuksia ja keskittää tekemistä yhteen järjestelmään.

"Koulutusten hallinnassa voi muun muassa hoitaa koulutuksiin ilmoittautumisen, osallistujamäärien hallinnoinnin, koulutusten hyväksynnät sekä kohdentamiset henkilöille ja erilaiset raportoinnit", kertoo Osaavan palvelukoordinaattori ja projektipäällikkönä toimiva Piia Kokkonen.

Koulutusten hallinnan hankinta ja käyttöönotto -projekti kestää vuoden 2023 loppuun. Projektin aikana tarkoitus on selvittää tarjolla olevat koulutusten hallinnan sovellusvaihtoehdot sekä alustava kustannustaso käytölle, jotta voimme pyytää asiakkaiden alustavan sitoutumisen hankintaan. Jos saamme tarpeeksi asiakkaita sitoutumaan käyttöönottoon, etenemme hankinnan toteutukseen.

"Hankintaan sitoutumisesta laitamme asiakkaille kyselyä kesälomien jälkeen, joten voitte jo pohtia ja ottaa asiaa puheeksi omassa organisaatiossanne", vinkkaa Piia.

Mitä hyötyjä koulutusten hallinnan mahdollisuudet tuovat asiakkaille?

Koulutusten hallinnan tuominen Osaavaan laajentaa järjestelmän hyödyntämistä ja tätä kautta parantaa Osaavan käyttökokemusta. Lisäksi asiakkailla on mahdollisuus ottaa käyttöön työväline koulutusten systemaattisempaan hallintaan sekä raportointiin.

"Asiakas voi koota yhteen paikkaan omien koulutustensa hallinnan, jolloin ei ole enää tarvetta erillisille Webropol-lomakkeille. Työntekijän ei tarvitse muistella, mitä kursseja sitä on tullut suoritettua ja onko kaikki pakolliset varmasti tullut käytyä läpi, kun hän näkee oman kurssihistoriansa kätevästi yhdestä paikasta", Piia mainitsee muutamina järjestelmän hyvinä puolina.

Miten hankinnassa edetään?

Kesän ja alkusyksyn aikana selvitämme markkinakartoituksen avulla tarjolla olevia vaihtoehtoja, ja kesälomien jälkeen pyydämme asiakkaiden alustavat sitoutumiset käyttöönottoon. Loppuvuodesta on tarkoitus toteuttaa kilpailutus, jos saamme tarpeeksi asiakkaita käyttöönottoihin. Vuosi 2023 on varsinaisen käyttöönoton vuosi. Alkuvuonna tehdään järjestelmän tekninen käyttöönotto ja rakennetaan pilotoinnin pohjalta toimintamalli loppuvuonna toteutettaville asiakkaiden käyttöönotoille. Lisäksi vuoden 2023 aikana tuotteistetaan koulutusten hallintaan liittyvät palvelut asiakkaille.