Palkeiden uusi henkilöstöjohtaja valmentaa, kuuntelee ja kirjoittaa
18.09.2020

Halu pitkäjänteiseen HR-toimintojen kehittämiseen sekä pitkä kokemus henkilöstöjohtamisesta ja organisaatioiden kehittämisestä innosti Henrietta Aarnikoivun hakeutumaan uuteen tehtävään Palkeiden henkilöstöjohtajaksi. Ensimmäiset viikot ovat menneet kuin siivillä uuteen organisaatioon ja työyhteisöön tutustuessa. ”Mahtavaa huomata kuinka eteenpäin menevä ja kehittyvä organisaatio Palkeet on. Täällä halutaan tosissaan panostaa esimerkiksi HR-asioihin,” Henrietta sanoo.
Henriettalla on pitkä kokemus muun muassa organisaatioiden, palvelujen ja myynnin kehittämisestä. Viimeiset 17 vuotta hän on toiminut johdon konsulttina oman yrityksenä kautta. Tehtävissään hän on toiminut myös eri organisaatioissa HR,- kehitys,- ja asiakaskokemusjohtajana. Yritystoiminta sai alkuna innostuksesta edistää esimerkiksi hyvää johtamista ja kehittää HR- ja asiakaspalvelutoimintoja. Vuosien aikana useat sekä julkisen että yksityisen puolen organisaatiot ovat tulleet tutuiksi.
”Aikaisemmassa työssäni tein eri pituisia toimeksiantoja yrityksille ja julkisen puolen organisaatioille. Työ oli innostavaa ja monipuolista, mutta kun projekti tai hanke oli valmis, en enää nähnyt pitkällä aikavälillä työn tuloksia. Nyt odotan, että pääsen kehittämään pitkäjänteisesti Palkeiden HR-toimintoja ja toimimaan työyhteisön jäsenenä. Minulla on osaava tiimi, jonka kanssa työt ovat lähteneet vauhdilla käyntiin,” Henrietta iloitsee.
HR-toiminnot tuottavan työn tukena
Henrietta korostaa työssään uudistumista ja kyseenalaistamisen kulttuuria. Organisaation HR-toiminnot tulee muotoilla ja määritellä niin, että ne parhaalla mahdollisella tavalla tukevat työntekijöiden mahdollisuuksia onnistua työssään. ”Kun työntekijöiden hyvinvointia ja työn tekemisen mahdollisuuksia tuetaan, he voivat keskittyä omaan tekemiseen.”
Tärkeää on myös luoda sellainen ilmapiiri, että työntekijät pystyvät ottamaan vastuuta omasta hyvinvoinnistaan ja tuntevat että asioista saa puhua ja että heitä kuunnellaan. ”Tunnen onnistuneeni työssäni, kun minuun ollaan yhteydessä ja minuun luotetaan. Haluan olla henkilöstön käytettävissä,” hän jatkaa. Kaikilla pitää olla tunne, että heillä on vaikutusmahdollisuuksia. HR-toiminnot eivät ole vain hallinnollinen elin, vaan kiinteä osa päivittäistä toimintaa.
”Kun ihminen voi hyvin ja kokee itsensä arvostetuksi, se tukee myös työssä onnistumista ja tuloksia. Tämän voi nähdä myös niin, että kun HR palvelee sisäisiä asiakkaita hyvin, se hyvä näkyy myös siinä, kuinka palvellaan ulkoisia asiakkaita. Tämä on hyvä lähtökohta työhyvinvoinnin ja tuottavuuden parantamiselle,” Henrietta summaa.
Työn rinnalla kirjoittamista ja joukkueurheilua
Henrietta kuvailee itseään hyvin työorientoituneeksi. Päivätyön lisäksi hän on kirjoittanut useita kirjoja muun muassa esimiestyöstä, asiakaspalvelusta ja johtamisesta. ”Kaikki kirjoittamani kirjat kumpuavat palosta tukea laadukasta asiakaspalvelua, esimiestyötä ja työhyvinvointia. Uusin kirjani on ”Asiakaskokemuksen 7 oikein” ja se ilmestyy keväällä 2021,” hän kertoo. Työn alla on myös väitöskirja, joka Henriettan omin sanoin ”valmistuu sitten eläkkeellä”. Väitöskirjan aiheena on organisaatiokulttuurin kehittäminen.
Tärkeässä roolissa vapaa-ajalla on myös chearleading-yhdistyksen luotsaaminen Lahden seudulla. Tyttären harrastuksesta alkanut innostus johti nyt 700-jäseniseksi kasvaneen yhteisön perustamiseen. ”Lajissa viehättää yhteisöllisyys. Chearleadingissa, kuten työelämässäkin porukan menestykseen vaikuttaa se, kuinka hyvin yksilöt saadaan toimimaan yhdessä ja luottamaan toisiinsa. Otetaan kaverista kiinni, ettei tämä putoa”, kuvailee Henrietta.
Tutustu Henriettan kirjoittamiin kirjoihin:
- Onnistu asiakaspalvelussa (WSOY 2005)
- Esimiehenä arjessa (WSOY 2008)
- Aidosti hyödyllinen kehityskeskustelu ( Helsingin seudun kauppakamari 2010)
- Työelämätaidot - menesty ja voi hyvin (WSOY 2010)
- Keskity olennaiseen esimies (Talentum 2013)