Skip to main content

Strateginen prosessiohjaus tekee tavoitteista tulevaisuutta

21.03.2019

Fiksut, perustellut ratkaisut takaavat, että valtion talous- ja henkilöstöhallinto pysyy alan kehityksessä mukana ja että asiakkaiden ja palvelukeskuksen käytössä on asianmukaiset työvälineet tulevina vuosina.

 

Ratkaisujen taustalle tarvitaan selvityksiä, keskusteluja ja vaikutusten arviointia, joita Palkeissa tekevät

strategisesta prosessiohjauksesta vastaavat kehityspäälliköt Minna Korpela ja Markku Kivioja. ”Valtiovarainministeriön ja asiakkaiden kanssa katsomme, millaiseen suuntaan ja millaisilla ratkaisuilla haluamme edetä.”

 

Juuri nyt Minnan ja Markun huomio on talous- ja henkilöstöhallinnon vuoteen 2026 ulottuvan tavoitetilan valmistelussa. ”Kymmenen vuoden päähän on lähes mahdotonta nähdä, mutta vähintään olisi pystyttävä arvioimaan, mitkä muutosvoimat ovat pitkäaikaisia ja ratkaisevia. Pohdittavana on talous- ja henkilöstöhallinnon päätrendien mukaisia ratkaisuja.”

 

Välineitä työn muutokseen

 

Palkeiden tehtävä on tarjota työvälineitä työn muutokseen. Parhaillaan taloushallinnossa digitalisoidaan hankintoja sekä kehitetään konsernilaskentaa yhteistyössä Valtiokonttorin kanssa. Henkilöstöhallinnossa puolestaan tuetaan johtamiskulttuurin uudistumista Osaava-palvelun avulla.

 

Samalla pidetään silmällä kehitystä omaa ydinaluetta laajemmin: Kun valtionhallinnossa suunnitellaan Isoja järjestelmä- tai toiminnallisia hankkeita, kehityspäälliköt ennakoivat niiden mahdollisia vaikutuksia talous- ja henkilöstöhallinnon ratkaisuihin.

 

Myös sitä pitää pohtia, miten lainsäädäntö pysyy digitalisaatiossa mukana.

 

”Valtionhallinnon luonteeseen kuuluu vahva luottamus ja sääntöjen noudattaminen, oikeudenmukaisuus ja turvallisuus. Kehittämisen näkökulmasta saattaisi kuitenkin olla tarvetta keventää säädöksiä. Asiat voidaan edelleen tehdä yhtä hyvin ja huolellisesti, vaikka nykyisestä poikkeavat toimintatavat olisivatkin mahdollisia”, Markku pohtii.

 

Työhistoriasta perspektiiviä

 

Strategisessa kehittämisessä näkökulman pitää olla laaja niin pysty- kuin vaakasuunnassa. Siksi Markku ja Minna ovat kiitollisia monipuolisesta työhistoriastaan. ”Olen iloinen, että olen saanut tehdä monenlaisia tehtäviä kaikilla tasoilla ja lisäksi hankkia tarpeeksi ymmärrystä järjestelmistä ja kokemusta asiakastyöstä. Neuvottelutaidoistakin on hyötyä, kun monien näkökulmien välillä on tehtävä kompromisseja ja samaan aikaan saatava aikaan päätöksiä.”

 

”Asiat pitää ymmärtää niin ylä- kuin alemmalla tasolla, mutta perusasioiden ei saa antaa himmentyä”,  Minna korostaa. ”Kun tulin valtiolle 12 vuotta sitten, vasta aloiteltiin siirtymistä manuaalikäsittelystä sähköiseen. Miten paljon sen jälkeen onkaan saatu aikaan!”

 

Minnan ja Markun voi tavata valtionhallinnon yhteisissä tilaisuuksissa ja omien toimialojen foorumeilla. ”Haluamme olla asiakkaiden käytettävissä, ottakaa rohkeasti yhteyttä”, Minna ja Markku kehottavat.