Yhteinen testaus toi varmuutta Handi-palvelun käyttöönottoon

18.07.2018

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on ensimmäisten joukossa käyttänyt uutta sähköisen tilaamisen ja laskujen käsittelyn palvelua eli Handi-palvelua toukokuun alkupäivistä lähtien. Hankintasuunnittelija Eero Hujanen tutustui Handi-palveluun jo testausvaiheessa huhtikuussa, kun Handi-palvelun pilottivirastoille järjestettiin hyväksyntätestaus.

Ensikokemukset Handi-palvelusta olivat Hujaselle ja muille testaajille positiiviset. ”Palvelu vaikuttaa helppokäyttöiseltä ja nopealta oppia.” Oma etunsa oli siitä, että testaustilaisuus järjestettiin Palkeiden Hämeenlinnan toimipisteessä. ”Tilaisuudessa pääsi verkostoitumaan ja tutustumaan mukaviin ihmisiin, joiden kanssa on tulevaisuudessa tekemisissä ja joihin on tutustumisen jälkeen huomattavasti helpompi ottaa yhteyttä. Testauksessa pääsi tuomaan esiin itseä mietityttäviä asioita sekä kuuli muiden kysymyksiä, joita ei olisi tajunnut kysyäkään”, Hujanen kertoo.

Tilaamisen ja laskujen käsittelyn
automatisoituminen on odotettu juttu

Käyttöönottovaiheen yhteistyöhön THL:n, Palkeiden ja järjestelmätoimittajan kesken Hujanen on myös tyytyväinen. ”Yhteistyö oli todella helppoa ja mukavaa. Jäi tunne, että yhdessä edetään ja yhdessä ratkotaan asioita. Myös viraston näkökannat kuultiin ja pyrittiin huomioimaan.”

Tiukempiakin hetkiä käyttöönottopäiviin mahtui, ja silloin otettiin järeämmät sävelet käyttöön. ”Kun tunnelma alkoi kiristyä, laitettiin musiikki soimaan. Voimamusiikkina toimi mm. Europen Final Countdown ja Surviorin Eye Of The Tiger”, Hujanen muistelee. Hän odottaa, että Handi-palvelun myötä tilaaminen ja ostolaskujen käsittely automatisoituu ja sitä kautta nopeutuu ja helpottuu. Muutenkin THL:ssä on suhtauduttu odottavalla ja positiivisella mielellä Handi-palvelun käyttöön.