Handi-palvelu
Handi-palvelu otettiin käyttöön kaikissa hankintayksiköissä osana valtion hankintojen digitalisoinnin toteutusohjelmaa. Uudella ratkaisulla korvattiin vanhat järjestelmät ja samalla siirryttiin yhtenäiseen toimintamalliin.
Uuden toimintamallin myötä Tarpeesta maksuun -prosessin tehokkuutta on jo hankkeen aikana saatu merkittävästi parannettua ja esimerkiksi menojen käsittelyn automaatioaste jatkaa tasaista kasvua. Tuloksista hyötyvät niin valtio, virastot kuin yksittäiset virkamiehet, toimittajat ja kansalaiset
Handi-palvelun käyttöönotto näkyy myös kaikille valtion virastoille palvelua tai tuotteita tarjoaville toimittajille, joille on ohjeistusta yleistä Handi-palvelusta toimittajille -sivulla.
Handi-palvelun kehittäminen ja käyttöönotto on osa valtiovarainministeriön asettamaa valtion hankintojen digitalisoinnin (Handi) -toteutusohjelmaa.
Julkisten hankintojen kehitystyö jatkuu
Julkisiin hankintoihin käytetään arvion mukaan Suomessa noin 35 miljardia euroa vuosittain. Handi-ohjelman lopputulosten avulla tavoiteltiin 15 miljoonan euron vuosittaisia säästöjä valtiontaloudessa. Alustavien laskelmien mukaan tavoitteeseen päästiin muun muassa hankintamenettelyjen automatisoinnin ja keskittämisen avulla.
Julkisten hankintojen osalta kehitystyö jatkuu Hankinta-Suomi -toimenpideohjelmassa, jonka avulla edistetään julkisiin hankintoihin käytettävien varojen yhteiskunnallista vaikuttavuutta sekä julkisen talouden kestävyyttä. Julkiset hankinnat ovat merkittävä keino sekä hallitusohjelman että kuntien strategisten tavoitteiden saavuttamisessa. Kansallinen hankintastrategia julkaistiin syksyllä 2020.