Uudistuvat ja monipuoliset henkilöstöpalvelut
Palkeet tarjoaa asiakkailleen monipuoliset henkilöstöpalvelut mm. palkanlaskentaan, palvelussuhteen hallintaan ja rekrytointiprosessin tukeen. Peruspalvelut ovat tarjolla kaikille asiakkaille valtionhallinnon ohjeistusten ja toimintatapojen mukaisesti. Lisäpalvelut ovat tilattavissa erikseen, ja niistä sovitaan aina yhteistyössä asiakkaan kanssa.
Henkilöstöpalvelujen ydin ovat kattavat palvelussuhteen hallinnan ja palkanlaskennan palvelut. Palvelussuhteen hallinnan palvelut sisältävät palvelussuhteen perustamiseen, ylläpitoon ja päättämiseen liittyvät toiminnot, palvelusaikalaskennan ja nimikirjojen ylläpitämisen. Palkan- ja palkkiolaskennan palvelut sisältävät kattavasti palkan ja palkkioiden laskentaan, vuosilomiin ja poissaoloihin liittyvät toiminnot.
Yhteinen, sähköinen portaali tarjoaa palkansaajalle mahdollisuuden reaaliaikaiseen omien tietojen hallintaan sekä esimiehille monipuolisiin raportteihin. Asiakkaat saavat helposti asiantuntevan tuen palvelujen käyttöön.
Uudistuva palvelu
- Mobiilipalvelujen kehttäminen
- Portaalin lomakkeiden käytettävyyden parantaminen
- Kattavampi kokonaispalvelu
- Automaation hyödyntäminen palvelujen eri vaiheissa
Peruspalvelut
- Palvelussuhteen hallinta
- Palkanlaskenta
- Organisaatiorakenteen luominen ja ylläpito
Lisäpalvelut
- Palkansaajan neuvontapalvelu (katso lisätiedot hieman alempaa valikosta)
- Ajanhallinta
- Palkasta perittävät muut kuin lakisääteiset erät
Palkansaajan neuvontapalvelu tarjoaa palkansaajalle asiantuntevaa tukea ja neuvontaa keskitetysti. Palvelu sisältää palkansaajan omaan palvelussuhteeseen ja omaan palkanmaksuun liittyvien asioiden perehdytystä, neuvontaa ja ohjeistusta. Palvelu on tarkoitettu kaikille viraston palkan- ja palkkionsaajille.
Kyseessä on lisäpalvelu ja palvelun käyttöönotto voidaan tehdä vaiheistetusti. Käyttöönottoon on hyvä varata aikaa 2-3 kuukautta. Käyttöönotosta sovitaan yhdessä asiakkaan ja Palkeiden kanssa. Asiakasvirasto ohjeistaa palkansaajiaan palvelun käyttämisestä ja virastolla käytössä olevista yhteydenottokanavista Palkeisiin. Lisäpalvelun käyttöönoton edellytyksenä on, että asiakkaalle tuotettava peruspalvelu on hyvällä tasolla.
Palkansaajan neuvontapalvelun osa-alueita ovat:
Perehdytys: Uusien työntekijöiden perehdytys Kiekun käyttöön.
Neuvonta ja ohjeistus: Neuvontaa ja ohjeistusta Kiekun käyttöön.
Poissaolot: Palkansaajan neuvonta poissaoloihin liittyvissä asioissa.
Vuosilomat: Neuvontaa vuosilomiin liittyvissä asioissa
Ajanhallinta ja CATS: Neuvontaa työaikoihin liittyvissä asioissa, työajankohdentamiseen liittyvää teknistä tukea sekä ajanhallintaan, että työaikakirjauksiin (CATS).
Palvelussuhteen päättyminen: Tukea palkansaajalle palvelussuhteen päättymistilanteissa viimeisen työpäivän määrittämisessä.
Palkanlaskenta: Verokortit ja ay-jäsenmaksujen perintään liittyvien dokumenttien vastaanotto ja käsittely sekä yleinen palkanlaskentaan liittyvä neuvonta.
Muut tehtävät: Palkansaajalta tulevien pyyntöjen vastaanotto ja käsittely mm. nimikirjanotteiden ja palkkatodistusten toimittamisesta
Lue lisää palkansaajan neuvontapalvelusta
Mikäli kiinnostuit palvelusta, ota yhteyttä omaan asiakkuuspäällikköösi.
Esimiehen ja HR-asiantuntijan lisäpalvelussa saat käyttöösi asiantuntevan, ajantasaisen ja kustannustehokkaan palvelun organisaatiosi esimiesten ja HR-asiantuntijoiden tueksi, jolloin heidän työaikaa vapautuu muihin asiantuntijatehtäviin.
Palvelun avulla voit sujuvoittaa ja helpottaa esimiestyön rutiineja omassa organisaatiossasi. Palvelu on saatavilla nopeasti ja nykyaikaisten palvelukanavien kautta (esim. chat-palvelu) sekä palvelu on käytettävissä virka-aikana vuoden jokaisena arkipäivänä.
Palvelun pitää sisällään mm:
- Esimiesten ohjeistusta ja neuvontaa Kieku-portaalissa tehtävien toimenpiteiden osalta
- Ajanhallinnan, Catsin ja eKiekun teknisen käytön neuvontaa
- Helpotusta järjestelmään tehtävään tallennustyöhön:
- budjetoidun toimen luominen
- palvelussuhteen ylläpito
- palkkamuutosten tekeminen
- tallennuksia tehdään esimiehen puolesta poikkeustilanteissa, esimerkiksi vuosilomien osalta
- Muistutuksia lähestyvistä tehtävistä ja aikamääristä:
- esimiehen tehtävälistan käsittely
- työajankohdentamisen puutteet
- ylityörajojen täyttyminen
- määräaikaisten palvelussuhteiden päättyminen
Esimiehen ja HR-asiantuntijan lisäpalvelun käyttöönotto voidaan tehdä vaiheistetusti. Käyttöönottoon on hyvä varata noin 2-3 kk aikaa. Kyseessä on lisäpalvelu ja se hinnoitellaan erikseen.
HRM-kokonaispalvelu tukee organisaatiota tilanteessa, jossa esimerkiksi uuden henkilöstön rekrytointi ei ole mahdollista tai asiakas haluaa keskittyä nykyistä enemmän strategisiin HR-tehtäviin. Asiakas voi ulkoistaa HR-asiantuntijan tehtävät Palkeisiin joko kokonaan tai osittain. Palvelua tuotetaan räätälöidysti asiakkaan kanssa sovitun vastuunjaon ja tehtäväsisällön mukaisesti. Palvelua saa nopeasti eri palvelukanavien, kuten chat-palvelun, kautta. Asiakas saa myös käyttöönsä oman puhelinnumeron, jonka kautta omat asiantuntijat tavoittaa arkipäivisin.
Palvelun pitää sisällään mm:
- Palvelussuhteen hallintaan liittyvän peruspalvelun
- Budjetoitujen toimien ja sopimustietojen ylläpitoon liittyvät tehtävät.
- Palveluaikalaskentojen suorittaminen ja nimikirjatietojen ylläpito.
- Organisaatiorakenteen luominen ja ylläpito -peruspalvelun
- Organisaatiorakenteen luominen, ylläpito ja organisaatiomuutosten toteuttaminen.
- Palkansaajan neuvontapalvelun
- Pitää sisällään perehdytystä, neuvontaa ja ohjeistusta, joka on tarkoitettu kaikille asiakkaan palkan- ja palkkionsaajille.
- Esimiehen ja HR-asiantuntijan lisäpalvelun
- Palvelu tuottaa tietoa esimiestyön tueksi sekä tukee hallinnollisen työn oikea-aikaisuutta. Lisäksi palvelu vähentää HR-asiantuntijoiden työmäärää mm. järjestelmään tehtävien tallennusten osalta.
- Ajanhallinnan lisäpalvelun
- Teemme Ajanhallintaan liittyviä toimenpiteitä sovitun vastuunjaon mukaisesti.
- Palkasta perittävät muut kuin lakisääteiset erät
- Asiakkaan ilmoittamien erien palkasta periminen ja siihen liittyvien toimenpiteiden tekeminen.
- Muut erikseen sovittavat tehtävät, esimerkiksi tiedottamiseen, tilastoyhteistyöhön, raportointiin ja tarkastuksiin liittyen.
HRM-kokonaispalvelun käyttöönottoon on hyvä varata noin 3 kk aikaa. Kyseessä on kuukausihinnoiteltu palvelu.
Koulutuspalvelu tarjoaa ajantasaista ja asiantuntevaa koulutusta sekä tukea palveluihin liittyvien järjestelmien käyttöön. Koulutukset ovat tarkoitettu kaikille valtion työntekijöille. Avoimet skype-koulutukset nauhoitetaan ja tallenne on myöhemmin katsottavissa videoseinältä, jonne pääsee Kiekun ohje-pankin kautta, kohdasta koulutusmateriaalit.
Koulutuspalvelun tuottamat koulutukset ovat suunnattu asiakkaiden tarpeisiin ja auttavat työntekijöitä vahvistamaan työssään tarvittavaa osaamista, jolloin järjestelmien käyttö nopeutuu ja ongelmatilanteet vähenevät. Lyhytkestoisiin, skypellä toteuttaviin koulutuksiin on helpompi irrottautua töistä. Lyhyen ja tiiviin koulutuksen aikana uutta asiaa tulee sopiva määrä, ja siten opetetut asiat on helpompi omaksua. Kouluttajina toimivat Palkeiden omat asiantuntijat, joilla on viimeisin tieto tarjottavista palveluista ja käytössä olevista järjestelmistä.
Ajankohtainen koulutuskalenteri ja koulutuksiin ilmoittautuminen osoitteessa: https://www.palkeet.fi/tapahtumat/koulutukset.html
Palvelun sisältö:
- kaikille asiakkaille yhteiset avoimet koulutukset
- asiakkaan kanssa erikseen sovittavat asiakaskohtaiset koulutukset
- toimintaan tutustuminen
- erilaiset työpajat
Kaikki Palkeiden avoimet koulutukset ovat räätälöitävissä asiakaskohtaisiksi maksullisiksi tilauskoulutuksiksi, jolloin koulutukset suunnitellaan tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa. Lue lisää tilauskoulutuksista >>
Käytettävissä on kaksi lisäpalvelua:
- Rekrytointipalvelu
- Valtion yhteisilmoittelu
Hakuilmoituksesta rekrytoinnin raportointiin
Rekrytointipalvelu kattaa koko prosessin alusta loppuun hakuilmoituksen suunnittelusta rekrytoinnin raportointiin saakka. Palkeet voi hoitaa prosessista myös vain osan, jolloin rekrytointipalvelu suunnitellaan kunkin asiakkaan tarpeen mukaiseksi kokonaisuudeksi. Palvelusta sovitaan joustavasti rekrytointi kerrallaan, mitä palvelun osa-alueita asiakas haluaa käyttää.
Palkeet hyödyntää sosiaalista mediaa ja videohaastattelupalvelua rekrytointipalvelussaan. Asiakkailla on mahdollisuus ottaa palvelut helposti käyttöönsä joko osana Palkeiden rekrytointipalvelua tai käyttämällä vain kyseistä palvelua ja muutoin hoitamalla rekrytoinnin itse. Palkeet laskuttaa asiakasvirastoja palvelujen käytöstä erillisen hinnaston mukaisesti. Käytettävissä olevia palveluita ovat mm.: Valtiolle.fi, Oikotie.fi, Duunitori.fi, Monster.fi sekä RecRight-videohaastattelupalvelu.
Katso videolta Tilastokeskuksen Tarja Kanervon ja Pirkko Härön kokemuksia rekrytointipalvelusta.

Yhteisilmoittelulla näkyvyyttä ja kustannussäästöjä
Valtion yhteisilmoittelun vahvuuksia ovat kustannussäästöt ja valtion näkyvyys työnantajana. Lyhyt, napakasti ilmaistu avoin tehtävä niputettuna yhteen muiden kiinnostavien tehtävien kanssa ei jää huomaamattomaksi. Yhteisilmoitus toimii myös siltana Valtiolle.fi-palveluun, josta lukija löytää virallisen hakuilmoituksen. Yhteisilmoittelu vahvistaa valtion yhteistä brändiä ja Valtiolle.fi-palvelun tunnettuisuutta, ja mainostaa samalla kaikkia muitakin palvelussa avoinna olevia tehtäviä. Palvelu säästää aikaa virastoissa, sillä avoimen tehtävän mukaan ilmoittaminen on nopeaa ja helppoa.
Yhteisilmoittelu tuo kustannussäästöä sitä käyttävälle virastolle. Kustannussäästöjen toteutumista seurataan myös konsernitasolla. Mikäli valtio ei käyttäisi yhteisilmoittelua ja virastot hoitaisivat kaiken tarvittavan ilmoittelun itse, olisivat korvaavan ilmoittelun kustannukset valtiolle jopa kaksin-kolminkertaiset. Kokonaissäästöä valtiolle syntyy useita satoja tuhansia euroja vuodessa.
Lue lisää yhteisilmoittelusta täältä
Palveluvalikoimassa on suorituksen ja osaamisen johtamiseen tarjolla Osaava-palvelu. Valtionhallinnossa Osaavan pohjalla on SAP SuccessFactors -palvelu. Osaava tulee sanoista Osaajat valtiolla. Osaava hyödyntää jatkuvan keskustelun periaatetta tavoite- ja kehityskeskusteluissa ja tarjoaa valmiin kanavan palautteen antamiselle. Näin Osaava järjestelmänä tukee hyvin valmentavaa työotetta ja virastojen siirtymistä valmentavan työotteen suuntaan.
Osaava-palvelu antaa tuen palvelun ja järjestelmän eri toiminnallisuuksien käyttämiseen virastoissa. Palvelu sisältää virastojen HR-asiantuntijoiden neuvontaa ja asiantuntijapalvelua, kuten tavoite- ja kehityskeskustelujen toteutuksen teknistä tukea, osaamiskirjastojen ylläpitoa sekä raporttipohjien ja raporttien koostamista. Lisäksi Palkeet tekee lisäpalveluna osaamiskartoituksia virastoille. Esimiesten 360-palautteen läpikäyntiin virastot voivat halutessaan tilata muun muassa HAUSilta valmennuksen.
Osaava-peruspalvelut
Tavoitteet ja kehittyminen sisältää tavoite- ja kehittymissuunnitelmapohjien tekemisen sekä tavoitteiden asettamisen, niiden seurannan ja kehittymissuunnitelmien toteutuksen teknisen tuen. Lisäksi Palkeet tekee vuosittaiset suunnitelmien yhteenvetolomakkeet ja lataa ne viraston toivomana ajankohtana.
Osaamiskartoituksien tueksi Palkeet ylläpitää ja päivittää Osaavan osaamiskirjastoon valtion yhteiset osaamiset. Virastokohtaiseen osaamiskirjastoon Palkeet tallentaa ja ylläpitää asiakkaan puolesta viraston omia osaamisia.
Kiekun työntekijäkohtainen tehtäväkuva mahdollistaa viitetehtäväkuvien ylläpidon ja päivittämisen Kiekussa ajantasaisesti. Työntekijäkohtainen tehtäväkuva tallennetaan Palkeissa Kiekuun asiakkaan toimittaman kuvauksen perusteella.
Kiekun pätevyyspuussa voidaan ylläpitää ja seurata tehtäviin liittyviä pätevyysvaatimuksia ja lupia. Myös turvallisuusselvitysten voimassaoloaikoja voidaan ylläpitää ja raportoida Kiekun pätevyyspuussa. Pätevyyspuun pätevyys- ja lupatiedot sekä turvallisuusselvitysten voimassaoloajat tallennetaan Palkeissa Kiekuun asiakkaan toimittaman kuvauksen perusteella.
Esimiehen 360-arviointi sisältää kyselyn toteutuksen ja raportoinnin teknisen tuen. Virasto voi lisäksi tilata henkilökohtaisen palautteen jokaiselle arvioitavalle henkilölle muun muassa HAUSilta.
Mentorointi sisältää mentorointiohjelmien toteutuksen teknisen tuen. Palkeet voi aloittaa ja sulkea mentorointiohjelmia asiakkaan puolesta.
Osaava-lisäpalvelut
Lisäpalvelut ovat tilattavissa erikseen ja niistä sovitaan aina yhteistyössä asiakkaan kanssa.
Osaamiskartoitus-lisäpalvelu sisältää osaamiskartoituksien tekemistä asiantuntijapalveluna virastossa halutuille kohderyhmille. Palkeet ohjaa ja tukee asiakkaan osaamiskartoitusprosessia ja tekee kartoituksen tuloksista yhteenvedon sekä raportoi kyselyn tulokset asiakkaalle.
Raportointi-lisäpalvelu antaa viraston johdolle ja HR-kumppaneille koottua tietoa raporttien avulla. Palkeet tukee virastoja raporttien tuottamisessa, tekee asiakkaan kanssa erikseen sovittavat raportit ja perehdyttää niiden hyödyntämiseen. Lisäksi Palkeet luo yhteisiä raporttipohjia virastojen käyttöön.
Tutustu tarkemmin Osaavaan:
Matkustuspalvelu kattaa mm. matkalaskujen tarkastuksen, matka- ja kululaskujen käsittelyn sekä EU neuvoston matkakorvausten käsittelyn. Sujuva ja keskitetty palveluprosessi sekä asiantunteva tuki matkustajille tehostavat matkahallintoa ja säästävät asiakkaidemme aikaa.
Uudistuva palvelu
- Kuitittomuuden lisääminen/ entistä vähemmän kuittien käsittelyä
- Automaatioasteen kasvattaminen
- Järjestelmän helppokäyttöisyyden lisääminen
- Mobiilikäytön lisääminen
Peruspalvelut
- Matka- ja kululaskujen käsittely
- EU-neuvoston matkakorvausten käsittely
Lisäpalvelut
- Ulkopuolisten matkustajien matkalaskujen käsittely
- Kululaskujen tarkastus
Keskittämällä matka- ja kululaskujen tarkastuksen Palkeisiin saat
- Nopeutta ja sujuvuutta laskujen käsittelyyn
- Kustannustehokkaan ja laadukkaan palvelun
- Mahdollisuuden keskittyä matka- ja kuluhallinnan muihin tehtäviin
- Yhtenäisen ja tasapuolisen palvelun käyttäjille
Katso matka- ja kululaskuihin liittyvään asiointiin yhteystiedot Asioi-osuudesta.




Kysy lisää palveluistamme:
Palvelupäällikkö, osaamisen hallinta ja koulutuspalvelut
Ihanus Jukka,
puh. 02955 62175,