Siirry sisältöön

Vierasblogi: Palvelukeskusyhteistyötä parhaimmillaan

pe 16. maaliskuuta 2018 08.34.00

Valtion hankinnoista kertyy koko ajan tietoa eri järjestelmiin. Hansel sai valtiovarainministeriöltä tehtäväksi rakentaa palvelun, joka reaaliaikaisesti visualisoi tätä dataa – tästä syntyi Tutkihankintoja.fi.

Hankintadataa avaava sivusto imee viikoittain sisäänsä tietoa valtion tuhansista ostolaskuista. Kun palvelua tehtiin, Palkeiden kirjanpitäjät opastivat Kieku-datan hyödyntämisessä ja Valtori sen siirtämisessä uuteen järjestelmään. Valtiokonttori taas vastasi ylätason ohjeistuksesta. Hanke toteutettiin osana Hankintojen digitalisoinnin toteutusohjelmaa Handia. Ilman toimivaa yhteistyötä valmista ei olisi tullut.
 
Tutkihankintoja.fi-projekti oli kokeiluhenkisyyttä parhaimmillaan: hihat käärittiin ja palvelua rakennettiin reippaaseen tahtiin. Lopputuloksesta voi olla todella ylpeä. Tällaista hankintoja avaavaa, laajalle yleisölle suunnattua sivustoa ei muualla maailmassa ole.

Olemme saaneet kiitosta myös Great Apesin tekemästä luovasta suunnittelusta. Tutkihankintoja.fi on parhaillaan Vuoden huiput -kilpailun innovaatiot-sarjan shortlistalla, siis seitsemän parhaan toteutuksen joukossa. Voittajat julkaistaan 19.4. Huhtikuun alussa puolestaan näemme, kuinka käy Grand One -finaalissa, jonka Paras verkkopalvelu -kategoriassa Tutkihankintoja.fi myös kilpailee.

Hyvien lopputulosten lisäksi yhteisten hankkeiden etu on se, että ihmiset oppivat tuntemaan paitsi toisensa, myös eri organisaatioiden toimintaa. Yhdessä tekeminen on mielekästä ja hauskaakin, kun tavoite on kirkas. Tutkihankintoja.fi-palvelu syntyi vahvan motivaation ja innostuksen saattelemana, kun hallinnon avoimuutta päästiin konkreettisesti edistämään yhdessä.

Valtion palvelukeskusten yhteistyössä tärkeää on se, että tarjonta ja jokaisen organisaation rooli nivoutuvat toimivaksi kokonaisuudeksi. Päällekkäistä tekemistä pitää välttää ja kaikkien vahvuuksia hyödyntää täysmääräisesti. Tutkihankintoja.fi-projektissa tässä onnistuttiin erinomaisesti.

Palvelukeskusten tavoite on helpottaa valtioasiakkaiden arkea. Käynnissä on nytkin paljon yhteisiä kehityshankkeita. Agendalla on hankintoja digitalisoivan Handi-ohjelman (www.handi.fi) lisäksi muun muassa tiedolla johtamista (www.tietokiri.fi) ja tekoälyä (AI-verkosto). Suomi haluaa olla kehityksen kärjessä ja palvelukeskuksilla on tärkeä rooli valtionhallinnon toimintamallien uudistamisessa.

Tutkihankintoja.fi-projekti osoitti, että yhdessä tekemisessä on voimaa. Parhaimmillaan työn parissa voi päästä jopa hurmokseen.

 

Anssi Pihkala
toimitusjohtaja
Hansel Oy
Palkeiden neuvottelukunnan jäsen

 

Tietoa Kiekusta.

25.05.2022

Ajankohtaista kuva

Osaavaan tulossa mahdollisuus koulutusten hallinnointiin

Vuonna 2021 toteutimme Osaavaa käyttäville asiakkaille tarvekartoituksen koulutusten hallinnan työvälineestä. Sen pohjalta selvitämme koulutusten hallinnan työvälineen hankintaa os...

21.04.2022

Ajankohtaista kuva

Palkeet toteuttaa valtion taloushallinnon kehittämishankkeen

Palkeet on sopinut yhteistyöstä Fujitsu Finlandin kanssa taloushallinnon kehittämishankkeessa, joka tähtää kokonaisvaltaiseen muutokseen uuden S/4HANA-teknologian avulla ja toimint...

09.12.2021

Ajankohtaista kuva

Järjestelmien jatkuvaa kehittämistä ketterästi ja läpinäkyvästi

Valtion yhteisten talous- ja henkilöstöhallinnon järjestelmäratkaisujen jatkuvalla kehittämisellä pyritään järjestelmiin, jotka palvelevat käyttäjää hyvin ja ovat ajantasaisia esim...

25.08.2021

Blogi kuva

Tiedonhallinta ei ole siivouspäivän urakka

Tieto asuu organisaatioissa monenlaisessa muodossa: sitä on päätöksissä ja virallisissa asiakirjoissa, järjestelmien määrittelydokumenteissa, ryhmien ja tiimien työohjeissa, hiljai...

16.03.2018

Blogi kuva

Vierasblogi: Palvelukeskusyhteistyötä parhaimmillaan

Toimivaa yhteistyötä ja kokeiluhenkisyyttä parhaimmillaan toteutettiin Tutkihankintoja.fi-projektissa, kirjoittaa Anssi Pihkala.

29.09.2017

Blogi kuva

Uusia ulottuvuuksia ja mahdollisuuksia rekrytointeihin sosiaalisen median avulla

Sosiaalinen media rekrytoinnissa on viime vuosina yleistynyt ja se vaatii meillä Palkeissakin rekrytointipalvelun jatkuvaa parantamista ja uusien innovaatioiden käyttämistä.