Hoppa till innehåll

Antalet inköpsfakturor som hanteras av artificiell intelligens ökar

22.04.2022

Projektet för kontering av inköpsfakturor genom att utnyttja artificiell intelligens (AI) avslutades när det sista skedet togs i produktion den 22 mars. Den artificiella intelligensen har hittills redan skapat en prognos för över 32 000 fakturor, och prognosen har varit rätt för cirka 33 procent av fakturorna vad gäller alla uppföljningsobjekt.

Målet för införandet av artificiell intelligens är att minska den manuella arbetsmängden som krävs för att hantera fakturor samt förbättra övergripande effektivitet, snabbhet och kvalitet i hanteringsprocessen för utgiftsverifikat. Nätfakturor som inte har någon referens (avtalsnummer, inköpsordernummer eller konteringsreferens) har överförts till att hanteras av artificiell intelligens.

Den artificiella intelligensen skapar en bokföringsenhetsspecifik konteringsprognos för nätfakturor. Prognosen består av Handi-tjänstens inköpsfakturamaterial samt av utförda konteringar av inköpsfakturor, bokföringsenhetens uppföljningsobjekt och valideringsregler som förts in i Kieku. Den artificiella intelligensen lär sig genomföra ännu noggrannare konteringar med hjälp av de genomförda konteringarna när antalet inköpsfakturor ökar.

”Användning av artificiell intelligens vid hanteringen av inköpsfakturor har varit ett viktigt framsteg i främjandet av Palkeets digitalisering. I och med den artificiella intelligensens inlärning är förväntningarna höga på en förbättring av tjänstens kvalitet och effektivitet för kunderna, säger Eija Hartikainen, utvecklingschef vid Palkeet.