Skip to main content

Användningen av tjänsten Handi ökar som planerat

03.10.2018

I början av maj började Palkeet och THL som de första ämbetsverken sköta beställningar och fakturor i den nya tjänsten Handi. Skatteförvaltningen började pilottesta tjänsten i början av september.

Erfarenheterna från pilottesterna har nu sammanställts, och styrgruppen för genomförandeprogrammet för digitalisering av anskaffningar har beslutat att Handi kan tas i bruk i större omfattning i enlighet med den planerade tidtabellen, även om utvecklingen av tjänsten fortfarande pågår. Verket för finansiell stabilitet, Fimea och Befolkningsregistercentralen tog tjänsten i bruk i början av oktober.

Pilotämbetsverkens erfarenheter av Handi

Under pilottesterna av Handi testades och utvecklades såväl själva tjänsten som modeller för att ta den i bruk. Deltagarna i pilottesterna kommenterade tjänstens olika funktioner bland annat så här:

– Möjligheterna för avtalshantering är betydligt mångsidigare i Handi än i Rondo.

– Den avtalstilldelning som ersätter redovisningskoderna är en viktig funktion som snabbt höjer automatiseringsgraden. Av Palkeets egna inköpsfakturor är exempelvis 44 procent redan knutna till avtal.

– Hanteringen av fakturor blir effektiv när de efter att avtalet godkänns inte längre cirkulerar inom Palkeet för godkännande eller behandling.

– Behandlingen av observationer och utvecklingsförslag tillsammans med systemleverantören har i huvudsak upplevts som smidigare än tidigare.

– Mest har vi att utveckla inom beställningsdelen för att verkligen får större produktivitet.

 

 

Arbetsseminarier kring olika funktioner kommer att ordnas 

Ämbetsverk som redan är bekanta med Handi bjuds in till ett arbetsseminarium kring beställningsdelen i oktober, där man listar och schemalägger de överenskomna utvecklingsåtgärderna. Motsvarande arbetsseminarier ordnas även för de övriga delarna av Handi.

Alla anmärkningar och utvecklingsförslag som kommit in i samband med arbetsseminarierna och ibruktagningarna sammanställs för Handis kontaktperson i Tiimeri för publicering. Aktuell information gör det möjligt för alla att följa med genomförandet av förändrings- och utvecklingsförslag.

Information om hur ibruktagandet framskrider och tjänsterna utvecklas ges även nyhetsbrevet som utkommer regelbundet. Det kommer framöver att skickas till kontaktpersonerna för Handi-programmet och kontaktpersonerna för ekonomiförvaltningen inom de ämbetsverk som använder Handi.

 

Leverantörerna kan hänvisas till de allmänna anvisningarna på www.handi.fi och www.palkeet.fi.