Skip to main content

Automatik som underlättar betalningen av arvoden till valfunktionärer

29.05.2019

Våren 2019 är brådskande valtider – vi har just haft både riksdagsval och Europaparlamentsval. Vid Palkeet orsakar val alltid stockning i personaltjänsterna då valfunktionärernas arvoden ska utbetalas.

Satu Kaukonen har börjat bereda valen i oktober 2018.

Vid Palkeet började Ville Huotari och Satu Kaukonen bereda valen i oktober så att rösträknarna får sina arvoden på ett så smidigt sätt som möjligt. Då upprättades tillsammans med justitieministeriet anvisningar för valkretsarna och man utredde hur inkomstregistret påverkar utbetalningen av funktionärernas arvoden. Dessutom har man producerat information och ordnat en frågetimme om blanketter och tidtabeller för valkretsarna; även Palkeets kundservice har informerats med tanke på eventuella inkommande frågor. Totalt har Satu och Ville lagt ner cirka en vecka i arbetstid på att bereda utbetalningen av valarvoden.


Belöningsanställningar skapas
inte längre för hand


Vid val betalas via Palkeet arvoden till cirka 2 300–2 500 personer och tidigare skapade man belöningsanställningar för utbetalning av valfunktionärernas arvoden genom att mata in uppgifterna från blanketterna för hand.  Vid föregående presidentval i januari 2018 testade man automatisk inläsning av Excel-blanketter som man nu fått prova ordentligt. Belöningsanställningarna är i kraft ett år åt gången, vilket betyder att man inte längre behöver skapa anställningarna på nytt vid Europaparlamentsvalet.
Blanketterna har inbyggda kontroller som larmar om till exempel personnumret eller bankkontot är tekniskt felaktigt.
Hur processen för utbetalning av arvoden fungerar i praktiken blir klart den sista maj, då valfunktionärerna kan börja få arvodena på sina bankkonton.