Skip to main content

Mot en ny verksamhetskultur med Osaava

20.11.2019

Ett delområde inom utvecklingen av Palkeets HRD-tjänster är Osaava, vars mål är att erbjuda statsförvaltningen ett enhetligt verksamhetssätt och verktyg samt en enhetlig tjänst för uppställande och verkställande av mål samt kompetenshantering och utvecklingsplanering. I och med Osaava övergår man allt mer mot coachande ledarskap inom ämbetsverken.


De första 40 ämbetsverken och cirka 14 000 användare tog Osaava-systemet i bruk under våren 2019. I november växte antalet användare med 24 ämbetsverk och cirka 10 000 användare. I början av nästa år ansluter sig ytterligare 11 000 personer och 29 ämbetsverk. Vid årsskiftet 2019/2020 är antalet användare cirka 35 000 och ämbetsverken nästan 100 stycken.

”Vid ibruktagandet av Osaava är det fråga om förändring av en stor ledarkultur och verksamhetskoncept. Osaava-systemet erbjuder ett arbetsredskap för detta, men åstadkommer i sig inte förändringen, utan detta arbete måste göras vid ämbetsverken”, konstaterar Jukka Ihanus.

Palkeets serviceutbud har kompletterats med Osaavas tjänster
Från och med början av oktober har Palkeets serviceutbud utökats med Osaavas tjänster. ”Osaava-tjänsten ger stöd för användningen av tjänsten och systemets olika moduler på ämbetsverken. Tjänsten innehåller rådgivning och sakkunnig service, såsom teknisk support för genomförande av mål- och utvecklingssamtal, upprätthållande av kompetensbibliotek samt redigering av rapportmallar och rapporter”, berättar servicechef Mari Eerikäinen.

”Dessutom utför Palkeet kompetenskartläggningar som en sakkunnigtjänst åt ämbetsverk. Palkeet handleder och stödjer kundens kompetenskartläggningsprocess och gör en sammanfattning av kartläggningens resultat samt rapporterar enkätens resultat till kunden. Förutom en genomgång av chefernas 360-feedback kan ämbetsverket dessutom beställa personlig feedback från HAUS för varje person som utvärderas”, fortsätter Mari.

Osaava utvecklas med hänsyn till kundernas behov
Osaava-tjänsten och -systemet utvecklas aktivt med hänsyn till kundernas önskemål och behov. Kunderna kan göra utvecklingsförslag i Osaava, liksom även i andra Palkeet-system, via Pointti vid punkten ”Utvecklingsförslag för systemen”.

Det är viktigt att uppmärksamma att Osaava är ett gemensamt system för alla ämbetsverk, vars tekniska egenskaper inte skräddarsys kundspecifikt. Alla utvecklingsobjekt utvärderas för sig utifrån deras användarbarhet, skalbarhet och kostnadseffekter. ”Vi kommer även i fortsättningen att göra Osaavas utvecklingsarbete synligt för kunderna genom att arrangera genomgångtillfällen med cirka tre månaders mellanrum, där vi presenterar utförda reformer och berättar om utvecklingssituationen. Genomgångstillfällena påbörjas i början av år 2020 och vi informerar om dem i Osaava-nyhetsbrevet”, konstaterar Mari avslutningsvis.