Skip to main content

Palkeets processer och förmåga att skapa resultat övertygade Finlands Bank

13.11.2019

Finlands Bank har varit Palkeets kund sedan 2017. ”Från första början fick vi en rekommendation från den interna revisionen för hur personal- och ekonomiförvaltningens uppgifter kunde utlokaliseras till utomstående aktörer när våra egna resurser minskar”, berättar Hannu Vesalainen, chef för internservicebyrån vid Finlands Bank. "Palkeets förmåga att skapa resultat och dess starka processkunnande övertygade oss. Även skötseln av hela statsförvaltningens ekonomi- och personalförvaltningens tjänster var en bra referens."

”Vi har fått finslipa våra processer med Palkeet och fått goda förslag om hur de kunde förtydligas. Våra processer har inte tidigare synats på denna nivå, och nu är tiden inne att gå igenom dem. Palkeets serviceexpert Arja Eronen har spelat en viktig roll i att strömlinjeforma processen och överföra arbetsuppgifter från oss. Här har vi en bra möjlighet att öka produktiviteten”, fortsätter Hannu.

Att köpa tjänster från Palkeet är inte den första utläggningen för Finlands Bank. Nu var det lätt att köpa en omfattande tjänstehelhet, eftersom det kunde göras direkt utan konkurrensläggning enligt Palkeets förordning. För tillfället köper Finlands Bank tjänster inom resehantering, behandling av inköpsfakturor och försäljningsfakturering för både Finlands Bank och Finansinspektionen.

I huvudsak används kundens eget system, som Palkeets personal använder via distansförbindelse. Vid försäljningsfakturering används Palkeets system Procountor. Centralbankens betalningsrörelse sköts av banken med egna krafter, eftersom den hör till Finlands Banks kärnverksamhet. Finlands Bank tar alltså hand om alla betalningar mellan banker och erbjuder mångsidiga centralbankstjänster till inhemska finansmarknadsparter.

Besöket i Tavastehus fördjupade samarbetet
Samarbetsmötena har vanligtvis skötts via Skype, men i början av oktober besökte kontaktpersonerna från Finlands Bank Palkeets verksamhetsställe i Tavastehus. ”Vårt samarbete har alltid varit enkelt, men det var trevligt att få träffa Palkeets sakkunniga öga mot öga och ta sin tid”, konstaterar Hannu. Under dagen hölls samarbetsmöten och man bekantade sig närmare med Palkeets tjänster och pågående projekt. Som bäst pågår projektet för ibruktagande av M2-resehanteringssystem och tjänster för fakturahanteringens betalningsrörelse, och möjligheterna att ta i bruk Handi-servicen utreds.
”Det var intressant att höra bland annat om Palkeets projekt för artificiell intelligens samt personalförvaltningens nya tjänster. Jag tror på att samarbetet kommer att fortsätta lika öppet och produktivt som det varit hittills”, säger Hannu till slut.

Finlands Bank, grundad 1811, är den fjärde äldsta fungerande centralbanken i världen. Finlands Bank har cirka 360 anställda. Finansinspektionen med 230 anställda är en självständig organisation som är förvaltningsmässigt placerad i samband med Finlands Bank.