Skip to main content

Receptet för lyckad organisationsförändring

22.11.2018

Palkeet genomför organisationsförändringar hos cirka 50 kunder varje år. Arbetet omfattar ändringar i olika system, såsom SAP HCM, SAP FICO, Tidshantering, M2, Rondo, hantering av användarbehörigheter m.m. Innehållet varierar alltefter ändringens omfattning. Organisationsändringar genomförs enligt kundspecifika tidsscheman.

Nationalarkivets senaste organisationsförändring genomfördes för ett par månader sedan. Sedan början av september är organisationen med en personalstyrka på cirka 240 personer indelad i tre serviceområden: förvaltningstjänster, informationstjänster och experttjänster. Organisationsförändringen gällde hela Nationalarkivet.

Vid Nationalarkivet leddes ändringsprojektet av utvecklingschef Kristiina Laine och hos Palkeet av projektchef Merja Metsäranta.

Den här gången började man planera ändringen i ett litet team redan i ett tidigt skede.

”Vi påbörjade projektet i god tid, på vårvintern. Den tidiga starten visade sig vara ett bra val eftersom omorganiseringen förbereddes under sommaren, då vi utöver de egna uppgifterna också hoppade in för dem som hade semester.”

”Vi ordnade ett inledande möte med Merja Metsäranta där vi i en liten grupp gick igenom rollerna och ansvaren. Jag uppskattade det personliga mötet högt. Det gjorde det lättare att börja samarbeta. Vid det inledande mötet fick vi tydliga instruktioner om vad vi skulle göra härnäst. Instruktionerna var lättillgängliga och lättförståeliga”, konstaterar Kristiina nöjt.

”Vi fick också ställa så kallade dumma frågor. Det var viktigt i och med att vi genomförde organisationsförändringen vid sidan om det egna arbetet och till och med ganska pedantiskt. Vi hade också några kontrollmöten, som jag upplevde som nödvändiga.”

För Kristiina Laine blev detta redan den andra organisationsförändringen inom två år.

”Andra gången arbetade vi mera i team, vilket var en bra lösning. Genomförandet får inte lämnas åt en enda person vid ämbetsverket”, konstaterar hon.