Skip to main content

Smidigare kundbetjäning med artificiell intelligens

08.10.2018

Palkeet och Valtori betjänar tiotusentals statliga tjänstemän och anställda. För att säkerställa kostnadseffektivitet, kvalitet och smidig kundbetjäning är det förnuftigt att sköta en del servicesituationer och tjänster med hjälp av automation som bygger på artificiell intelligens.

Därför har Palkeet och Valtori tillsammans inlett ett projekt för utnyttjande av artificiell intelligens i kundservicen och serviceproduktionen.

Förverkligandet av de planerade utvecklingsområdena syns för kunden bland annat i form av snabbare avgöranden, enhetligare tjänster och utvidgade servicekörningar. De utökade servicetiderna betjänar bland annat tjänstemän som inte arbetar normal byråarbetstid och personer som arbetar i andra tidszoner.

 

Inom kundservicen automatiseras identifieringen av kundernas behov genom serviceförfrågningarna och styrningen av dem till rätt servicegrupp. Exempelvis grundandet av en ny fakturerarkund kan identifieras i texten och klassificeras i en viss arbetskö enligt ämne och hur brådskande ärendet är.

Enkla frågor som kommer via e-post och i kanalen kring hanteringen av anställningsförhållanden avgörs helt med artificiell intelligens. Genom att identifiera nyckelord kan den artificiella intelligensen besvara kundens frågor om exempelvis rätten till semester.

Hanteringen av resefakturor underlättas och stöds genom artificiell intelligens. Resenärer kan exempelvis få hjälp och anvisningar för skapandet av resefakturor.  

 

Nästa steg är en AI-plattform och en experttjänst

 

Projektplanen och de riktlinjer som behövs för att inleda projektet har preciserats under sommaren och början av hösten. Valtori publicerade den 10 september en informationsbegäran genom vilken man utreder frågor kring artificiell intelligens och leverantörernas förmåga att erbjuda sådana experttjänster som krävs för genomförande av den planerade utvecklingen. Valtori och Palkeet leder projektet tillsammans och experter från båda organisationerna deltar i arbetet. Genom projektet vill man kombinera god praxis från båda organisationerna. Anskaffningen av en AI-lösning är tänkt att genomföras före slutet av 2018.