Underbara hemska feedback – negativ är positiv
19.10.2021 | Kivini Anu | Blog

Vi lever i en tid då vi hör entusiastiska meddelanden om negativa testresultat. Wow, vilka burpeehopp (hoppa ner – bröstet till marken – hoppa upp, fortsätt!), när jag inte har hunnit smitta någon och inte behöver kontakta några eventuellt exponerade. Och "friskintyget" är ju inte dåligt det heller. Men finns det något annat positivt i det negativa?
Jag bytte arbetsuppgift från det digitala teamet till kundservicen för resten av året. Kärleken till robotar är evig, men jag tycker fortfarande mer om människor och att damma av perspektivet då och då hjälper mig att hålla mig entusiastisk. När förändringen närmade sig bad jag bl.a. mitt Scrum-team om att få feedback på mitt arbete inom Kompetensen. Jag fick enormt mycket positiv feedback och det tackar jag mina kollegor för: jag är privilegierad som har er! Hjärtan.
Jag fick också BIFF feedback. Hamburgerfeedbacken innehåller:
- meddelanden mjuka som hamburgerbrödet
- färgglada, detaljerade kryddor
- en segare proteinbiff som är starkare efter att ha bitits i
- förpackade i vackra omslag.
Om feedbacken inte är positivt beröm, blir den lätt tolkad som negativ? Efter att ha läst feedbacken blev jag röd om kinderna, jag var förbryllad, jag tänkte bli arg och mest av allt förnekade jag saken, jag är verkligen inte sån här.
Senare kunde jag förstå att den ”inte så positiva” feedbacken var mer glädjande och lärorik än något tips jag någonsin fått (skribenten har arbetat i hela livet som extrahjälp i restaurangbranschen och all feedback – sedelbuntar, inbjudningar till dejter och grova kränkningar – har upplevts). Det är mycket svårt för mig att ge upp det jag har lärt mig och mina uppgifter. Jag vägleder gärna andra, men mitt sätt att genomföra mikroledning är att ändå göra jobbet i bakgrunden så att jag inte besvärar mina kollegor, och på så sätt förhindrar jag dem från att lära sig. Eftersom jag har studerat uppgiften länge så är jag trots allt bäst på att sköta mina uppgifter och de är mina kunder! Negativa uppgifter, det vill säga att lämna dem ogjorda, vägleder en person som lär sig något nytt mer.
Jag försökte lära mig av den negativa feedbacken och kunde börja det nya arbetet med en helt ny attityd.
Jag hjälper till med mina gamla uppgifter om man ber mig om hjälp. Och kan ni tro: det är uppfriskande på alla sätt att ändra arbetsuppgifter, team, process, perspektiv, lära mig av nya kollegor och få nya uppgifter utan redan bemästrade rutiner och gamla arbetsbördor. Den negativa feedbacken från ändringsfasen gjorde att jag blev som en ny människa.
Det är inte negativt med utveckling. Även om jag har mycket att lära mig i mitt nya arbete, stunder av osäkerhet, helt nya uppgifter, arbetskamrater och projekt som är större än jag kan föreställa mig, är jag fast besluten att hålla mig flytande. När jag går tillbaka till mitt eget arbete, ler jag redan vid tanken på allt jag har fått göra, uppleva, se och lära mig. Samt att förmedla kundservicens hälsningar till automationen.
Vad skulle följden av negativ direkt feedback kunna vara? Låt oss ge feedback och dra lärdomar.
Bloggskribenten Anu Kivini är alterneringsledighetsvikarie som processkoordinator för kundservicen.
Bloggförfattare
Anu Kivini