Användningsobjekt för mjukvarurobotar blir allt flera

08.02.2019 | Merja Lindroos | Palkeet_sv


I början av december 2018 hade de statligt anställda ”bara” cirka 14 000 halvfärdiga resefakturor. I regel är de nästan dubbelt så många vid den tiden på året. Här har man fått hjälp av roboten, som i december skickade påminnelser till och med varje vecka.


Med hjälp av påminnelser som roboten skickar till resenärerna har man alltså lyckats effektivisera behandlingen av rese- och kostnadsfakturor i slutet av året i betydlig grad. Från mars till november skickar roboten ut en påminnelse om halvfärdiga rese- och kostnadsfakturor som är över två månader gamla. I december ökar takten och det skickas ut påminnelsemeddelanden om över sju dagar gamla halvfärdiga fakturor en gång i veckan.


Snabb behandling av rese- och kostnadsfakturor gör att resenären har pengarna fortare på sitt konto och säkerställer att kostnaderna beaktas i det innevarande årets bokföring.