Det rationaliserade Kieku-avtalet främjar smidig utveckling och prognostiseringen av kostnader

23.08.2019 | Anna Kelho | Palkeet_sv, Tjänster

I och med avtalet går CGI över till att använda Palkeets servicehanteringssystem Pointti. På det här sättet kan man eliminera fördröjningar som orsakas av att servicebegäran flyttas mellan olika system.
Utöver detta kommer rolluppdelningen och processerna i Kieku att preciseras, för att man bland annat ska kunna göra utvecklingsarbetet smidigare. Reaktions- och lösningstiderna förkortas märkbart när lösningarna i de mest brådskande fallen påskyndas från dagar till timmar. ”Målet är framför allt att producera en tjänst av ännu högre kvalitet och uppnå en snabbare leveranscykel. När detta förverkligas, kommer kunderna att se det i form av en tydlig förbättring av användbarheten i Kieku”, berättar Palkeets teknikchef Juha Koljonen

Faktureringsgrunderna för det nya avtalet har ändrats så att underhållet och utvecklingen av Kieku-systemet har separerats. ”Underhållet kommer i fortsättningen tydligt baseras på fast månadsfakturering, vilket underlättar prognostiseringen av kostnadsutvecklingen både för Palkeet och våra kunder”, tillägger Koljonen.