Kunddelegationen ger en överblick över helheten

08.10.2018 | Merja Lindroos | Palkeet_sv

Lumijärvis ett och ett halvt år som medlem har fördjupat hans förståelse för Palkeets verksamhet och servicemöjligheter:

”Arbetet i kunddelegationen är faktiskt väldigt intressant. Jag delar med mig av informationen här inom Trafi och i förvaltningens HR-nätverk. Jag har blivit lite av en förkämpe för Palkeet”, skrattar han.

”Kunddelegationen ger ett kundperspektiv och kommenterar tjänsternas och systemens utveckling. Men den primära styrningen av utvecklingsriktningen kommer från annat håll – och gott så.”

Även arbetsrotation på statens arbetsmarknadsverk inom FM har gett Lumijärvi ett bredare perspektiv på kundämbetsverken: ”Palkeets kundkrets är stor och mångsidig, och detsamma gäller de ärenden som sköts och utvecklas. Ibland är diskussionen frustrerande ur statsförvaltningens perspektiv. Alla önskemål kan inte främjas samtidigt och lika mycket.”

 

Det lönar sig att träffas och arbeta tillsammans
 

Petri Lumijärvi uppmuntrar till samarbete i olika former: ”Mitt mål är att våra och Palkeets anställda ska bli ett enda team som alla känner varandra. Därför ordnar vi möten och möjligheter att träffas ansikte mot ansikte varje år.”

”I samband med kunddelegationens möten har jag fått möjlighet att diskutera den stora organisationsförändringen inom förvaltningssektorn med precis de rätta personerna inom Palkeet. På så sätt har allt blivit klarare.”

Även sammanfattningar av aktuella frågor inom förvaltningen på mötena kan uppmuntra ämbetsverken att noggrannare bekanta sig med innovationer, kanske på tu man hand. Lumijärvi delar med sig av ett exempel på god praxis från sin egen organisation: ”När vi i tiden tog Kieku i bruk arbetade alla HR-experter i några månaders tid i ett gemensamt konferensrum, där de turvis kunde följa med hur kollegerna arbetade med Kieku. På detta sätt blev vi genast bekanta med den nya verksamhetsmodellen.”

Lumijärvi skulle vilja se mer personlig kontakt även i serviceproduktionen: Det är rationellt att erbjuda alla ämbetsverk samma service. Men tjänsterna skulle också bli mer personliga om ärenden som kräver övervägande och utredningar även inom HR kunde skötas med en bekant, specifikt utnämnd kontaktperson.

 

Bilden av Petri Lumijärvi är tagen av Viivi Myllylä, Trafi