Hoppa till innehåll

Partner inom ekonomi- och personaltjänster för den förnyade offentliga förvaltningen

Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (Palkeet) är en leverantör av koncerntjänster inom finansministeriets förvaltningsområde. Våra cirka 650 experter producerar ekonomi- och personaltjänster för ämbetsverk, anstalter och fonder inom statsförvaltningen samt för statens affärsverk och sådana aktiebolag som helt ägs av staten och som producerar tjänster för staten. Vi betjänar även cirka 70 000 enskilda löntagare.

Servicecentermodellen som såg dagsljuset i början av 2000-talet svarar på behovet av att effektivisera statens ekonomi- och personalförvaltning. Gemensamma verksamhetssätt och sakkunniga, tillförlitliga tjänster underlättar vardagen inom förvaltning och ger kunderna möjlighet att fokusera på sin egen kärnverksamhet.

Vår serviceproduktion bygger på serviceanda, partnerskap, effektiva elektroniska processer och kostnadseffektivitet. Vi har som mål att underlätta kundernas vardag genom att erbjuda smidiga och effektiva tjänster samt för egen del främja uppnåendet av statens produktivitetsmål. Vår vision är att vara en effektiv vägvisare för förvaltningens servicelösningar.

Tjänsterna och processerna utvecklas i samarbete med finansministeriet, Statskontoret och kunderna. Inom de närmaste åren kommer digitaliseringen, automatiseringen av serviceprocesser och utnyttjandet av information inom ledningen att spela en framträdande roll i utvecklingen av ekonomi- och personalförvaltningen.

Våra värden betonar serviceuppgiften för var och en som arbetar vid Palkeet samt ett intensivt kundsamarbete. Vi värdesätter kompetens- och expertisutveckling och att man vill sätta sig själv på spel. Vi bygger upp kundrelationer långsiktigt och har som mål att tillsammans med våra kunders ekonomi- och personalförvaltning bilda ett fungerande team

Vår verksamhet bygger på självkostnadsprincipen. Med andra ord täcks kostnaderna för produktionen och utvecklingen av tjänster med serviceavgifter. År 2020 uppgick vår omsättning till 55,4 miljoner euro. Vi har enheter i Joensuu (det administrativa huvudkontoret), Helsingfors, Tavastehus, S:t Michel och Björneborg.

12.05.2021

Automatisering av arvodesräkningar och hanteringen av utomstående resenärers resekostnader

Palkeet har som mål i projektet ePalkkio och resor att automatisera hanteringen av arvodesutbetalningsprocessen och hanteringen av utomstående resenärers resekostnader.

12.05.2021

God respons vid enkäten om kundtillfredsställelse

Palkeets enkät om kundtillfredsställelse genomfördes 16.3–5.4.2021. Enkätens svarsprocent var 24 (år 2020 23 %). Totalt sett var man nöjda med oss och våra tjänster och gav oss vit...

12.05.2021

VMBaro har en central roll för att utveckla kundernas verksamhet

Med VMbaro (statens personalundersökning) kan organisationerna kan mäta och följa upp personalens arbetstillfredsställelse, de närmaste chefernas ledarskapsarbete och hur väl det f...