Skip to main content

Partner inom ekonomi- och personaltjänster för den förnyade offentliga förvaltningen

Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (Palkeet) är en leverantör av koncerntjänster inom finansministeriets förvaltningsområde. Våra cirka 660 experter producerar ekonomi- och personaltjänster för ämbetsverk, anstalter och fonder inom statsförvaltningen samt för statens affärsverk och sådana aktiebolag som helt ägs av staten och som producerar tjänster för staten. Vi betjänar även cirka 73 000 enskilda löntagare.

Servicecentermodellen som såg dagsljuset i början av 2000-talet svarar på behovet av att effektivisera statens ekonomi- och personalförvaltning. Gemensamma verksamhetssätt och sakkunniga, tillförlitliga tjänster underlättar vardagen inom förvaltning och ger kunderna möjlighet att fokusera på sin egen kärnverksamhet.

Vår serviceproduktion bygger på serviceanda, partnerskap, effektiva elektroniska processer och kostnadseffektivitet. Vi har som mål att underlätta kundernas vardag genom att erbjuda smidiga och effektiva tjänster samt för egen del främja uppnåendet av statens produktivitetsmål. Vår vision är att vara en effektiv vägvisare för förvaltningens servicelösningar.

Tjänsterna och processerna utvecklas i samarbete med finansministeriet, Statskontoret och kunderna. Inom de närmaste åren kommer digitaliseringen, automatiseringen av serviceprocesser och utnyttjandet av information inom ledningen att spela en framträdande roll i utvecklingen av ekonomi- och personalförvaltningen.

Våra värden betonar serviceuppgiften för var och en som arbetar vid Palkeet samt ett intensivt kundsamarbete. Vi värdesätter kompetens- och expertisutveckling och att man vill sätta sig själv på spel. Vi bygger upp kundrelationer långsiktigt och har som mål att tillsammans med våra kunders ekonomi- och personalförvaltning bilda ett fungerande team

Vår verksamhet bygger på självkostnadsprincipen. Med andra ord täcks kostnaderna för produktionen och utvecklingen av tjänster med serviceavgifter. År 2018 uppgick vår omsättning till 51,3 miljoner euro. Vi har enheter i Joensuu (det administrativa huvudkontoret), Tavastehus, S:t Michel och Björneborg. Därutöver har vi tillfälliga enheter i Helsingfors och Villmanstrand.

Enheter

Nyckeltal

 

 

 

 

23.08.2019

Ajankohtaista kuva

Det rationaliserade Kieku-avtalet främjar smidig utveckling och prognostiseringen av kostnader

Det nya avtalet mellan Palkeet och CGI gällande Kiekus underhålls- och utvecklingstjänster börjar gälla den 1 september 2019. Avtalet utmanar såväl Palkeet som CGI att producera tj...

Läs mera >>

23.08.2019

Ajankohtaista kuva

AI-projektet har startat

Avtalet med Accenture om Valtoris och Palkeets gemensamma projekt med artificiell intelligens undertecknades i slutet av juli. Man planerade genomförandeprojektet redan före semest...

Läs mera >>

23.08.2019

Ajankohtaista kuva

Tilläggstjänsten för chefer och HR-experter inleds till hösten

Palkeets tjänsteutbud kommer från och med den 1 oktober i höst att erbjuda kunderna en utökad HR-tilläggstjänst, som redan har pilottestats vid Naturresursinstitutet och Palkeet. I...

Läs mera >>