Hoppa till innehåll

Partner inom ekonomi- och personaltjänster för den förnyade offentliga förvaltningen

Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (Palkeet) är en leverantör av koncerntjänster inom finansministeriets förvaltningsområde. Våra cirka 650 experter producerar ekonomi- och personaltjänster för ämbetsverk, anstalter och fonder inom statsförvaltningen samt för statens affärsverk och sådana aktiebolag som helt ägs av staten och som producerar tjänster för staten. Vi betjänar även cirka 70 000 enskilda löntagare.

Servicecentermodellen som såg dagsljuset i början av 2000-talet svarar på behovet av att effektivisera statens ekonomi- och personalförvaltning. Gemensamma verksamhetssätt och sakkunniga, tillförlitliga tjänster underlättar vardagen inom förvaltning och ger kunderna möjlighet att fokusera på sin egen kärnverksamhet.

Vår serviceproduktion bygger på serviceanda, partnerskap, effektiva elektroniska processer och kostnadseffektivitet. Vi har som mål att underlätta kundernas vardag genom att erbjuda smidiga och effektiva tjänster samt för egen del främja uppnåendet av statens produktivitetsmål. Vår vision är att vara en effektiv vägvisare för förvaltningens servicelösningar.

Tjänsterna och processerna utvecklas i samarbete med finansministeriet, Statskontoret och kunderna. Inom de närmaste åren kommer digitaliseringen, automatiseringen av serviceprocesser och utnyttjandet av information inom ledningen att spela en framträdande roll i utvecklingen av ekonomi- och personalförvaltningen.

Våra värden betonar serviceuppgiften för var och en som arbetar vid Palkeet samt ett intensivt kundsamarbete. Vi värdesätter kompetens- och expertisutveckling och att man vill sätta sig själv på spel. Vi bygger upp kundrelationer långsiktigt och har som mål att tillsammans med våra kunders ekonomi- och personalförvaltning bilda ett fungerande team

Vår verksamhet bygger på självkostnadsprincipen. Med andra ord täcks kostnaderna för produktionen och utvecklingen av tjänster med serviceavgifter. År 2020 uppgick vår omsättning till 55,4 miljoner euro. Vi har enheter i Joensuu (det administrativa huvudkontoret), Helsingfors, Tavastehus, S:t Michel och Björneborg.

14.09.2021

Palkeet erbjuder i fortsättningen tidshanteringstjänster även för Ab-kunder

Palkeet har ingått avtal med Linkity Oy som gör det möjligt att erbjuda nya tjänster för aktiebolags- och organisationskunder. I fortsättningen kan dessa kunder köpa bland annat tj...

27.08.2021

Informationshantering är inte ett städdagsprojekt

Information finns i organisationer i många former: den finns i beslut och officiella dokument, i systemens kravspecifikationer, i arbetsinstruktioner för grupper och team, som tyst...

30.07.2021

Från skolbänk till sommarpraktik – som högskolepraktikant vid Palkeet

Palkeet söker högskolepraktikanter varje år både från yrkeshögskolor och universitet. Palkeet har som syfte att erbjuda praktikanter äkta och nyttig arbetserfarenhet om branschens ...