Skip to main content

Användningen av robotteknik i Palkeets tjänster fortsätter

mån 1 apr 2019 15:09:00

Robotstyrd processautomation har tagits i bruk för de ekonomi- och personalförvaltningsuppgifter som är enkla att automatisera och som snabbast förväntas ge våra kunder mest nytta. ”Såväl våra kunder som Palkeets tjänsteproduktion har nytta av robotstyrd processautomation. En programvarurobot kan utföra rutinuppgifter till och med dygnet runt och gör just det som den är programmerad för. Roboten säkerställer att rutinuppgifterna håller jämn kvalitet, och våra experters tid frigörs för andra uppgifter”, berättar planerare Raine Tuomola från Palkeets team för genomförande och underhåll av digitaliseringen.

I personaltjänsterna används automatisering bland annat i registreringen av frånvarouppgifter i matrikeln, kontoavstämning och hanteringen av FPA-återbetalningar. I lönekörningar, kontroll av semestrar och hantering av allmänna höjningar används automatiserade processer för nästan alla kunder.

I ekonomitjänsterna används automatisering bland annat vid sifferkontroll av inköpsfakturor som anländer som nätfakturor, i underhållet av leverantörsregistret, styrningen av utgiftsverifikat, vid cirkulationskontroll av utgiftsverifikat samt kontroll av rese- och utgiftsfakturor. Vi kommer även att börja använda en robot för inläsning av budgeten och underhåll av kundregistret.
För tillfället används robotstyrd processautomation redan i 45 processer i Palkeet.

Digitalisering när den är som bäst innebär att se tjänster och tillvägagångssätt på ett nytt sätt
Det är särskilt viktigt att samla in och dela erfarenheter av digitaliseringen. Driftsättnings- och produktionstjänster för robotiserad processautomation har också pilottestats på statsförvaltningens ämbetsverk när det gäller sådana processer som inte hör till Palkeets traditionella tjänsteprocesser inom ekonomi- och personalförvaltning. På detta sätt har ämbetsverken fått utnyttja automatiseringen i sin egen kärnverksamhet.
I pilottestningen på Statskontoret genomfördes automatiseringen av utvalda uppgifter inom området Medborgartjänster med robotiserad processautomation. Samarbetet fortsätter efter det lyckade pilotförsöket och har även utvidgats till andra funktioner på Statskontoret. Därutöver stöder Palkeet användningen av robotiserad processautomation även på Skatteförvaltningen och Valtori.
 

Utvecklingen av automatiseringen fortsätter även med hjälp av artificiell intelligens
Palkeet har tillsammans med Valtori ett gemensamt projekt på gång där kundservicen förbättras med hjälp av artificiell intelligens.  Målet för projektet är en lösning med artificiell intelligens, genomförande av användningsfall av uppgifter med hjälp av den, stöd- och underhållstjänster samt expertarbete. Lösningen med artificiell intelligens är avsedd för användning av Valtori, Palkeet och deras kunder.

 

11.10.2019

Ajankohtaista kuva

En anställd som åldras – en hot eller en möjlighet

Att förlänga karriärerna genom att stödja de äldres kapacitet att orka i arbetet och att tidigare få in de unga i arbetslivet är viktigt för att arbetstagarnas försörjningsbörda fö...

Läs mera >>

11.10.2019

Ajankohtaista kuva

Rätt arbetsuppgifter och semesterbullar – praktikant vid Palkeet

”Vid Palkeet fick jag se inifrån hur en stor statlig organisation fungerar. Jag fick bekanta mig med olika uppgifter och känna hur det känns att vara tjänsteman”, berättar Monna Kä...

Läs mera >>

23.08.2019

Ajankohtaista kuva

Det rationaliserade Kieku-avtalet främjar smidig utveckling och prognostiseringen av kostnader

Det nya avtalet mellan Palkeet och CGI gällande Kiekus underhålls- och utvecklingstjänster börjar gälla den 1 september 2019. Avtalet utmanar såväl Palkeet som CGI att producera tj...

Läs mera >>