Hoppa till innehåll

Den elektroniska verksamhetsmodellen ePalkkio och resor för att hantera utomstående arvodesräkningar och reseräkningar

mån 11 okt 2021 11:07:00

Idag kräver hanteringen av arvodesräkningar och reseräkningar för utomstående resenärer mycket arbetstid, bl.a. för lagring och manuell hantering och rotation av olika dokument. I den nya verksamhetsmodellen ePalkkio och resor kan statens utomstående personer göra en faktura direkt på ett elektroniskt formulär och bifoga nödvändiga bilagor till fakturan. När arvodesmottagaren/den utomstående resenären har skickat arvodesräkningen och/eller reseräkningen med det elektroniska formuläret, framskrider hanteringen på ämbetsverket och Palkeet elektroniskt i systemen Herkkä och M2.

  1. Den utomstående arvodesmottagaren/resenärer identifierar sig via tjänsten Suomi.fi på det elektroniska formuläret ePalkkio och resor.
  2. Den utomstående arvodesmottagaren/resenären fyller i nödvändiga uppgifter på det elektroniska formuläret.
  3. Arvodesuppgifterna på formuläret överförs via gränssnittet till systemet Herkkä och uppgifterna om resekostnader överförs till systemet M2 med hjälp av robotik.
  4. Kunden svarar för arvodesräkningens godkännanderotation i Herkkä. Reseräkningen granskas i Palkeets granskningstjänst och kunden godkänner den i systemet M2.
  5. Arvodesräkningens uppgifter överförs till lönesystemet med hjälp av robotstyrd processautomation
  6. Arvodes- och reseräkningarna överförs till betalningsrörelsesystemet av Palkeet och utbetalningen sker via detta system. Palkeet ansvarar för att föra in uppgifterna i Inkomstregistret.
  7. Den utomstående arvodesmottagaren/resenären får betalningen på sitt konto och en arvodesberäkning/sammanfattning av de betalda resekostnaderna.

ePalkkio och resor grundar sig på en enhetlig verksamhetsmodell, vars syfte inte bara är att minska det manuella arbetet, utan också att göra hanteringen av arvoden och utomstående reseräkningar enhetlig. I verksamhetsmodellen ePalkkio och resor sker granskningen av reseräkningarna i Palkeets granskningstjänst. Om granskningen av utomstående resenärers reseräkningar har skett hos kunden, överförs granskningen till Palkeets granskningstjänst när verksamhetsmodellen tas i bruk.

 Pilotanvändningen av verksamhetsmodellen börjar i slutet av året med tre pilotämbetsverk. Ibruktagningen börjar i februari–mars 2022.
 

10.11.2022

Vad ska man beakta i upphandlingsskedet i transformationsprojekt?

Upphandlingsskedet är en viktig del av beredningen och en välplanerad och välgenomförd upphandling är en förutsättning för att projektet ska lyckas. Inom den offentliga sektorn stä...

08.11.2022

Hur det går hos oss

Vid Palkeet sporrar vi både anställda och chefer att ge respons till varandra och att föra en ständig diskussion om bland annat arbetets mål, uppnåendet av målet och orken i arbete...

21.10.2022

Tillförlitlighet och flexibla arbetssätt – Vid Palkeet är målet med hybridarbete att göra produktionen av tjänster och Palkeet-anställdas vardag smidigare

Den långa undantagstiden och det tidigare distansarbetet har påvisat att vårt arbete fungerar smidigt också på distans. Under coronatiden ökade totalresultatet för vår arbetsnöjdhe...