Hoppa till innehåll

En del av statens HR-uppgifter överfördes från Statskontoret till Palkeet

ons 3 okt 2018 14:34:00

Arbets- och ansvarsfördelningen inom statsförvaltningens koncernaktörer förtydligas. I samband med detta överfördes en del av de statliga personalförvaltningstjänster som tidigare skötts av Statskontoret till Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (Palkeet) senast den första oktober 2018.

Målet för överföringen av uppgifterna är en effektivare och enhetligare serviceproduktion. Genom centraliseringen av tjänsterna stärker man även statens HR-expertis.
 

Från Statskontoret till Palkeet överfördes
•    uppgifter som hör till statens arbetsgivaruppgifter och rekrytering (bl.a. webbplatsen Valtiolle.fi)
•    utvecklingen av och stödet för HR-processer
•    statens personaldatasystem Tahti.

De uppgifter som överfördes omfattar totalt 7,5 årsverken.

Hur syns förändringen för kundämbetsverken?
För kundämbetsverken är förändringen särskilt i det första skedet väldigt liten. Kunderna får samma stöd som tidigare, även om organisationen som tillhandahåller supporten byts ut. Målet är smidigare och effektivare tjänster:


•    Rekryteringstjänsterna och tillhörande stöd fås framöver från ett och samma ställe.
•    Finansministeriet reglerar även framöver bland annat rese- och HR-processerna, men de utvecklas och kunderna får framöver stöd från Palkeet.
•    Insatsen för insamling av arbetsgivaruppgifter kan effektiviseras då data från olika system kan ses som en helhet inom HR-processen.

”Vi preciserar de olika aktörernas roller och centraliserar kompetensen. Detta gör det möjligt för Statskontoret att fokusera på statens finansierings- och ersättningsverksamhet samt statsförvaltningens koncernredovisning, betalningstrafik och utveckling av ledning genom information”, konstaterar divisionschef Lasse Skog på Statskontoret.

”Förändringen är ett steg i den riktning som våra kunder önskat, eftersom den förtydligar aktörernas roller och HR-tjänsterna som helhet. Förändringen stödjer även utvecklingen av tjänsterna: framöver erbjuder Palkeet exempelvis heltäckande HR-rådgivning till personer som verkar i olika roller”, berättar vd Pirjo Pöyhiä från Palkeet.

11.10.2021

Den elektroniska verksamhetsmodellen ePalkkio och resor för att hantera utomstående arvodesräkningar och reseräkningar

Palkeet har som mål i projektet ePalkkio och resor att automatisera hanteringen av arvodesutbetalningsprocessen och hanteringen av utomstående resenärers resekostnader.

17.09.2021

Indikatorer för ekonomi- och personalförvaltningen utformas i samarbete med kunderna

I september har Palkeet och Statskontoret ordnat två verkstäder, där de tillsammans med kunderna har gått igenom hur effektiviteten kan mätas inom statens ekonomi- och personalförv...

15.09.2021

Artificiell intelligens prognostiserar kontering av inköpsfakturor

Antalet användare av Palkeets konteringstjänst ökar. Vid kontering av nätfakturor som hanteras manuellt kommer man framöver att använda sig av artificiell intelligens. Som bäst påg...