Hoppa till innehåll

En erfaren sparringpartner ger trygga och enkla rekryteringar

fre 23 aug 2019 15:23:00

”Ju bättre kunden kan förutse behovet av experttjänster, desto bättre stöd kan vi ge dem i rekryteringsprocessen. Vi kan till exempel vara till hjälp redan i början av processen med att skapa platsannonser och välja de bästa annonskanalerna”, säger Tiia.

En av tjänsterna som sparar chefens tid är att poängsätta ansökningarna och sålla bland de sökande.

”Rekryteringstjänsten kan i sådana fall poängsätta de sökande på basis av kundens kriterier och rekommendera till exempel de fem bästa sökande till intervjuer eller alternativt sortera ansökningarna i nej-, kanske- och ja-högar”.
”I intervjusituationen kan kunden exempelvis utnyttja rekryteringstjänsten för registrering av minnesanteckningar och som diskussionspartner. Efter intervjun kan vi diskutera vad som var bra med den sökande och vad som väckte frågor. I intervjusituationen kan vi även fungera som extern, opartisk expert. Vi har samlat många erfarenheter från arbetsintervjuer i rekryteringstjänsten och vi får även kännedom om vilka som valdes till tjänsterna. På det här sättet ger rekryteringstjänstens arbetsintervjuerfarenhet kunden mervärde, men vi debiterar ingenting extra för det”, konstaterar Tiia.

Kunden sparar mycket tid tack vare den utnämningspromemoria med jämförelser som Palkeet skisserar.
”Palkeet gör grovjobbet, men naturligtvis ansvarar kunden i yttersta ledet för innehållet i promemorian. Vårt mål är att underlätta chefens arbetsbörda i sådana uppgifter som inte kräver att hen fattar ett beslut.”
I Tiia Vahvelainens team i Palkeets rekryteringstjänst arbetar för närvarande sju persomer med kompetens inom rekrytering, och teamet förväntas utökas ännu under hösten.

17.12.2021

Enklare prestationsbedömning med Osaava

Kompetenstjänsterna kompletteras med en möjlighet att skapa en blankett för prestationsbedömning i Osaava. Vid Palkeet har blanketten nyss införts. Vid Myndigheten för digitaliseri...

14.12.2021

Kontinuerlig utveckling av system – smidigt och transparent

Genom kontinuerlig utveckling av statens gemensamma system för ekonomi- och personaladministration strävar man efter att skapa system som betjänar användaren och uppfyller exempelv...

14.12.2021

I reformen av personalundersökningarna lyfts ämbetsverkens behov fram med hjälp av en kundgrupp och en kundenkät

I år har Palkeet och kundämbetsverken gått samman för att tillsammans definiera ett gemensamt mål för utvecklingen av statens personalundersökningar och tjänsterna för arbetshälsa ...