Hoppa till innehåll

En erfaren sparringpartner ger trygga och enkla rekryteringar

fre aug. 23 15:23:00 2019

”Ju bättre kunden kan förutse behovet av experttjänster, desto bättre stöd kan vi ge dem i rekryteringsprocessen. Vi kan till exempel vara till hjälp redan i början av processen med att skapa platsannonser och välja de bästa annonskanalerna”, säger Tiia.

En av tjänsterna som sparar chefens tid är att poängsätta ansökningarna och sålla bland de sökande.

”Rekryteringstjänsten kan i sådana fall poängsätta de sökande på basis av kundens kriterier och rekommendera till exempel de fem bästa sökande till intervjuer eller alternativt sortera ansökningarna i nej-, kanske- och ja-högar”.
”I intervjusituationen kan kunden exempelvis utnyttja rekryteringstjänsten för registrering av minnesanteckningar och som diskussionspartner. Efter intervjun kan vi diskutera vad som var bra med den sökande och vad som väckte frågor. I intervjusituationen kan vi även fungera som extern, opartisk expert. Vi har samlat många erfarenheter från arbetsintervjuer i rekryteringstjänsten och vi får även kännedom om vilka som valdes till tjänsterna. På det här sättet ger rekryteringstjänstens arbetsintervjuerfarenhet kunden mervärde, men vi debiterar ingenting extra för det”, konstaterar Tiia.

Kunden sparar mycket tid tack vare den utnämningspromemoria med jämförelser som Palkeet skisserar.
”Palkeet gör grovjobbet, men naturligtvis ansvarar kunden i yttersta ledet för innehållet i promemorian. Vårt mål är att underlätta chefens arbetsbörda i sådana uppgifter som inte kräver att hen fattar ett beslut.”
I Tiia Vahvelainens team i Palkeets rekryteringstjänst arbetar för närvarande sju persomer med kompetens inom rekrytering, och teamet förväntas utökas ännu under hösten.

13.06.2023

Utvecklingsprojektet för statens ekonomiförvaltning har slutförts i och med ibruktagandet av S/4HANA

Måndagen den 5 juni tog man i bruk en ny version av det centraliserade systemet för statens ekonomiförvaltning, som utnyttjar SAP:s S/4HANA-teknologi. Den nya versionen av systemet...

08.06.2023

Kundtillfredsställelsen är god

Vår årliga enkät om kundnöjdhet visar att helhetsnöjdheten med Palkeets verksamhet är 3,79 på skalan 1–5. Nöjdheten har sjunkit med 0,04 jämfört med förra året men är fortfarande p...

01.06.2023

Ledning av förändringar – den kritiska framgångsfaktorn med tanke på resultaten i transformationsprojekten

Ledning av förändringar i teknologiprojekten får ofta mindre uppmärksamhet. I många organisationer tänker man att utbildning och kommunikation just före ibruktagandet räcker för at...