Hoppa till innehåll

Flygande idéer i kundforumet

mån 3 apr 2017 11:53:00

Vid Palkeet är ett projekt igång vars syfte är att utveckla stöd- och utbildningstjänster som kan erbjudas till kunderna. Inom ramarna för projektet anordnades ett kundforum den 9 mars 2017 dit ett tjugotal kundrepresentanter från ekonomi- och personalförvaltningen bjöds in. Med på evenemanget fanns representanter från ämbetsverk av olika storlekar liksom såväl gamla som nya Kieku-användare.

Syftet med kundforumet var att kartlägga utbildnings- och stödbehov relaterade till kundernas tjänster och gemensamma system samt att bolla idéer om olika genomförandesätt. Ämnena för dagens grupparbeten var att arbeta tillsammans, utbildningsbehov och sätt att stödja kunskap samt kommunikationskanaler. 

Grupparbetena resulterade i många bra förslag på olika samarbetsformer. Kunderna upplevde att de tydliga och aktuella anvisningarna samt det lättillgängliga videoinspelningarna var till nytta. Utbildningsformer som inte är bundna till varken tid eller plats, såsom inspelade utbildningar och videor, ansågs vara ett bra komplement till traditionella utbildningar. Samarbete i utvecklingen av tjänster och verksamhetssätt samt problemlösning ansågs vara viktigt. På det här sättet kan man forma en gemensam syn på verksamhetssätten, alla känner till sin egen roll och man kan dela med sig av goda praxis. Till det här skulle det passa bra med till exempel praktisk arbetslivsorientering-dagar (PRAO) och olika slags verkstäder. I verkstäderna skulle man till exempel kunna sammanföra kunder från samma bransch eller fokusera på ett särskilt ämnesområde. 

Kundforumet upplevdes ömsesidigt som nödvändigt och nyckelorden för dagen var samarbete, nätverkande och kamratstöd. Projektarbetet fortsätter genom att man bygger en helhet relaterad till tjänsten Stöd och styrning för användningen. Servicehelheten presenteras närmare vid personalförvaltningens kontaktpersonsdagar, som anordnas i april–maj.

06.04.2023

Ansvarsrapportering för år 2022

Vi gör i Palkeet den årliga ansvarsrapporteringen enligt Statskontorets rekommendationer. Den första ansvarsrapporteringen gjordes för år 2021. Vid rapporteringen för år 2022 kunde...

22.03.2023

Översikt av Palkeets år 2022

Året 2022 var ett exceptionellt år liksom även de två åren innan. Året rymde bland annat COVID-19 pandemin och återgången därefter till ett nytt normalt liv, och till förändringen ...

20.03.2023

Ingrid Airaksinen-Pejak börjar som chef för ekonomi och upphandlingar-enheten

Ingrid Airaksinen-Pejak börjar som chef för enheten för ekonomi och upphandlingar (Palkeet) den 11 april 2023. Ingrid har en mångsidig bakgrund inom både den privata och den offent...