Skip to main content

Kunddelegationen är med i verksamheten

ons 31 maj 2017 09:27:00

Genom kunddelegationen får vi kundernas perspektiv på utvecklingen av existerande tjänster, rutiner och system samt idéer för nya tjänster. Den nya kunddelegationen har ännu endast hållit ett möte under våren, och där diskuterades kunddelegationens delvis förändrade roll, berättar ordförande Risto Hakoila från utrikesministeriet.

”Kunddelegationens mål är i princip desamma som tidigare. Den är en viktig kommunikationskanal som samlar in information om kundernas perspektiv, förändringar inom kundämbetsverken samt deras förväntningar och eventuella utvecklingsområden. Under det inledande mötet pratade vi också om att detta utvecklingsperspektiv gärna kunde komma fram tydligt i arbetet.”

Palkeets nya ansvarsområden medför dock förändringar i arbetet.

”Ägarskapet och utvecklingen av det centrala verktyget Kieku har överförts till Palkeet, och förändringar i budgetlagen ger Palkeet mer ansvar när det gäller ekonomi- och löneförvaltningen. Detta innebär att kunddelegationen har fått en tydligare roll i utvecklingen av dessa och behandlingen av kundernas behov när det gäller tjänsterna”, förklarar han.

”Kunddelegationen vill ta ställning till både de tjänster som ingår i Palkeets program och vilka tjänster Palkeet kunde erbjuda i framtiden. Vi vill också höra och vid behov ta ställning till frågor kring tjänsternas kvalitet och produktiviteten.”

Med hjälp av kunddelegationen kan man främja verkställandet av förändringar i ekonomi- och personalförvaltningen inom ministerier och ämbetsverk samt utvärdera detsamma.

”Kunddelegationen önskar att Palkeet tillsammans med Statskontoret förtydligar ledningen av ekonomi- och personalförvaltningen samt de olika roller som ges till de olika forum, grupper och delegationer som deltar i ledningen och utvecklingen av verksamheten och den information som fås från dem i syfte att ge kunderna en tydligare helhetsbild”, konstaterar ordförande Risto Hakoila.

29.01.2020

Ajankohtaista kuva

En centraliserad kundtjänst är den första kontakten till våra kunder

Målet med den centraliserade kundtjänsten är att erbjuda kundtjänst snabbt och när våra kunder har behov av den. I kundtjänsten handläggs i genomsnitt 1500 telefonsamtal, 470 chat-...

Läs mera >>

28.01.2020

Ajankohtaista kuva

Pappren till cyberrymden – Palkeet går över till elektronisk arkivering!

Nu är det äntligen verklighet, Palkeet har fått Nationalarkivets beslut om bevaring av också permanenta dokument i endast elektroniskt format från och med den 1 januari 2017.

Läs mera >>

28.01.2020

Ajankohtaista kuva

Tuija Kuivalainen blir verkställande direktör för Palkeet

Finansministeriet har utnämnt ekonomie magister Tuija Kuivalainen till tjänsten som verkställande direktör för Palkeet. Kuivalainen tillträder visstidstjänsten på fem år i början a...

Läs mera >>