Hoppa till innehåll

Kunddelegationen är med i verksamheten

ons 31 maj 2017 09:27:00

Genom kunddelegationen får vi kundernas perspektiv på utvecklingen av existerande tjänster, rutiner och system samt idéer för nya tjänster. Den nya kunddelegationen har ännu endast hållit ett möte under våren, och där diskuterades kunddelegationens delvis förändrade roll, berättar ordförande Risto Hakoila från utrikesministeriet.

”Kunddelegationens mål är i princip desamma som tidigare. Den är en viktig kommunikationskanal som samlar in information om kundernas perspektiv, förändringar inom kundämbetsverken samt deras förväntningar och eventuella utvecklingsområden. Under det inledande mötet pratade vi också om att detta utvecklingsperspektiv gärna kunde komma fram tydligt i arbetet.”

Palkeets nya ansvarsområden medför dock förändringar i arbetet.

”Ägarskapet och utvecklingen av det centrala verktyget Kieku har överförts till Palkeet, och förändringar i budgetlagen ger Palkeet mer ansvar när det gäller ekonomi- och löneförvaltningen. Detta innebär att kunddelegationen har fått en tydligare roll i utvecklingen av dessa och behandlingen av kundernas behov när det gäller tjänsterna”, förklarar han.

”Kunddelegationen vill ta ställning till både de tjänster som ingår i Palkeets program och vilka tjänster Palkeet kunde erbjuda i framtiden. Vi vill också höra och vid behov ta ställning till frågor kring tjänsternas kvalitet och produktiviteten.”

Med hjälp av kunddelegationen kan man främja verkställandet av förändringar i ekonomi- och personalförvaltningen inom ministerier och ämbetsverk samt utvärdera detsamma.

”Kunddelegationen önskar att Palkeet tillsammans med Statskontoret förtydligar ledningen av ekonomi- och personalförvaltningen samt de olika roller som ges till de olika forum, grupper och delegationer som deltar i ledningen och utvecklingen av verksamheten och den information som fås från dem i syfte att ge kunderna en tydligare helhetsbild”, konstaterar ordförande Risto Hakoila.

06.04.2023

Ansvarsrapportering för år 2022

Vi gör i Palkeet den årliga ansvarsrapporteringen enligt Statskontorets rekommendationer. Den första ansvarsrapporteringen gjordes för år 2021. Vid rapporteringen för år 2022 kunde...

22.03.2023

Översikt av Palkeets år 2022

Året 2022 var ett exceptionellt år liksom även de två åren innan. Året rymde bland annat COVID-19 pandemin och återgången därefter till ett nytt normalt liv, och till förändringen ...

20.03.2023

Ingrid Airaksinen-Pejak börjar som chef för ekonomi och upphandlingar-enheten

Ingrid Airaksinen-Pejak börjar som chef för enheten för ekonomi och upphandlingar (Palkeet) den 11 april 2023. Ingrid har en mångsidig bakgrund inom både den privata och den offent...