Skip to main content

Kunddelegationen är med i verksamheten

ons 31 maj 2017 09:27:00

Genom kunddelegationen får vi kundernas perspektiv på utvecklingen av existerande tjänster, rutiner och system samt idéer för nya tjänster. Den nya kunddelegationen har ännu endast hållit ett möte under våren, och där diskuterades kunddelegationens delvis förändrade roll, berättar ordförande Risto Hakoila från utrikesministeriet.

”Kunddelegationens mål är i princip desamma som tidigare. Den är en viktig kommunikationskanal som samlar in information om kundernas perspektiv, förändringar inom kundämbetsverken samt deras förväntningar och eventuella utvecklingsområden. Under det inledande mötet pratade vi också om att detta utvecklingsperspektiv gärna kunde komma fram tydligt i arbetet.”

Palkeets nya ansvarsområden medför dock förändringar i arbetet.

”Ägarskapet och utvecklingen av det centrala verktyget Kieku har överförts till Palkeet, och förändringar i budgetlagen ger Palkeet mer ansvar när det gäller ekonomi- och löneförvaltningen. Detta innebär att kunddelegationen har fått en tydligare roll i utvecklingen av dessa och behandlingen av kundernas behov när det gäller tjänsterna”, förklarar han.

”Kunddelegationen vill ta ställning till både de tjänster som ingår i Palkeets program och vilka tjänster Palkeet kunde erbjuda i framtiden. Vi vill också höra och vid behov ta ställning till frågor kring tjänsternas kvalitet och produktiviteten.”

Med hjälp av kunddelegationen kan man främja verkställandet av förändringar i ekonomi- och personalförvaltningen inom ministerier och ämbetsverk samt utvärdera detsamma.

”Kunddelegationen önskar att Palkeet tillsammans med Statskontoret förtydligar ledningen av ekonomi- och personalförvaltningen samt de olika roller som ges till de olika forum, grupper och delegationer som deltar i ledningen och utvecklingen av verksamheten och den information som fås från dem i syfte att ge kunderna en tydligare helhetsbild”, konstaterar ordförande Risto Hakoila.

02.04.2020

Ajankohtaista kuva

Helena Lappalainen nominerad till årets digichef

Helena Lappalainen som ansvarar för Palkeets utvecklings- och ICT-tjänster är en av tre finalister i tävlingen Digijohtaja 2020 som ordnas av tidskriften Tietoviikko.

Läs mera >>

02.04.2020

Ajankohtaista kuva

Effektivitet genom ledning genom kunskap hos cheferna

Statens chefer har fått tillgång till ett visuellt arbetsbord där personförvaltningens rapporter har samlats i ett lättläst format som genast kan användas. Chefen kan direkt på mor...

Läs mera >>

02.04.2020

Ajankohtaista kuva

Statens rekryteringshelhet förnyas

I början av året inledde Palkeet ett projekt för att förnya statens rekryteringshelhet. Syftet med projektet är att förnya statens rekrytering och arbetsgivarbild samt skaffa en pl...

Läs mera >>