Hoppa till innehåll

Nordiska servicecentraler träffades för diskussion om framtiden

ons 30 dec 2020 11:07:00

Nordiska servicecentraler samlades till en virtuell träff i december för att diskutera aktuella frågor och framtidsutsikter. Cheferna för statsförvaltningens servicecentraler i Sverige, Danmark, Norge, Island och Finland har redan under sju års tid samlats regelbundet för att utveckla sin verksamhet och diskutera aktuella teman.

I början av mötet höll finansministeriets finansråd Arja Terho en presentation som väckte stort intresse. I de nordiska länderna finns stora skillnader i hur tätt servicecentralsverksamheten styrs samt i marknadsandelarna, det vill säga hur användningen av de gemensamma tjänsterna förankras hos myndigheterna. Terho berättade att resultatförhandlingar förs mellan finansministeriet och Palkeet i god kamratskapsanda och dessutom arrangeras uppföljningsmöten fyra gånger per år. Övriga servicecentraler ansåg det önskvärt att förtäta umgänget till samma nivå.

Pandemin har än så länge inte märkbart påverkat servicecentralernas arbete och övergången till partiellt distansarbete har skett smidigt överallt. I Sverige utförs distansarbetet med varannan vecka på arbetsplatsen och varannan hemma. I Norge har man kunnat vara på arbetsplatsen nästan hela tiden.

Aktuella frågor som väckte diskussion var bland annat anpassning och komplettering av system för personalförvaltningen, samt molntjänster (bl.a. SAP Success Factor), mobiltjänster, chattbottar och automatisering. I servicecentralernas strategier syntes en brytningsperiod, övergången från förvaltningens stöduppgifter till allt fler experttjänster.

Under våren fortsätter de tre gruppernas diskussioner i virtuella smågrupper. Tillsammans fördjupar man lägesbilden för tjänster och teknologi i olika länder. I slutet av mötet kom man överens om att Palkeet är värd för följande möte i Finland nästa höst.

14.09.2021

Palkeet erbjuder i fortsättningen tidshanteringstjänster även för Ab-kunder

Palkeet har ingått avtal med Linkity Oy som gör det möjligt att erbjuda nya tjänster för aktiebolags- och organisationskunder. I fortsättningen kan dessa kunder köpa bland annat tj...

13.09.2021

Utbildningsprogrammet prestige i samarbetet genom sakkunskap ökade förtroendet för den egna sakkunskapen

På våren 2020 uppfattade man inom Palkeet ett behov att stärka personalens arbete och känsla att vara experter i olika arbetsroller och i olika situationer. Vi ville speciellt utve...

27.08.2021

Informationshantering är inte ett städdagsprojekt

Information finns i organisationer i många former: den finns i beslut och officiella dokument, i systemens kravspecifikationer, i arbetsinstruktioner för grupper och team, som tyst...