Hoppa till innehåll

Antalet inköpsfakturor som hanteras av artificiell intelligens ökar

fre apr. 22 15:41:00 2022

Målet för införandet av artificiell intelligens är att minska den manuella arbetsmängden som krävs för att hantera fakturor samt förbättra övergripande effektivitet, snabbhet och kvalitet i hanteringsprocessen för utgiftsverifikat. Nätfakturor som inte har någon referens (avtalsnummer, inköpsordernummer eller konteringsreferens) har överförts till att hanteras av artificiell intelligens.

Den artificiella intelligensen skapar en bokföringsenhetsspecifik konteringsprognos för nätfakturor. Prognosen består av Handi-tjänstens inköpsfakturamaterial samt av utförda konteringar av inköpsfakturor, bokföringsenhetens uppföljningsobjekt och valideringsregler som förts in i Kieku. Den artificiella intelligensen lär sig genomföra ännu noggrannare konteringar med hjälp av de genomförda konteringarna när antalet inköpsfakturor ökar.

”Användning av artificiell intelligens vid hanteringen av inköpsfakturor har varit ett viktigt framsteg i främjandet av Palkeets digitalisering. I och med den artificiella intelligensens inlärning är förväntningarna höga på en förbättring av tjänstens kvalitet och effektivitet för kunderna, säger Eija Hartikainen, utvecklingschef vid Palkeet.

13.06.2023

Utvecklingsprojektet för statens ekonomiförvaltning har slutförts i och med ibruktagandet av S/4HANA

Måndagen den 5 juni tog man i bruk en ny version av det centraliserade systemet för statens ekonomiförvaltning, som utnyttjar SAP:s S/4HANA-teknologi. Den nya versionen av systemet...

08.06.2023

Kundtillfredsställelsen är god

Vår årliga enkät om kundnöjdhet visar att helhetsnöjdheten med Palkeets verksamhet är 3,79 på skalan 1–5. Nöjdheten har sjunkit med 0,04 jämfört med förra året men är fortfarande p...

01.06.2023

Ledning av förändringar – den kritiska framgångsfaktorn med tanke på resultaten i transformationsprojekten

Ledning av förändringar i teknologiprojekten får ofta mindre uppmärksamhet. I många organisationer tänker man att utbildning och kommunikation just före ibruktagandet räcker för at...