Hoppa till innehåll

Antalet inköpsfakturor som hanteras av artificiell intelligens ökar

fre 22 apr 2022 15:41:00

Målet för införandet av artificiell intelligens är att minska den manuella arbetsmängden som krävs för att hantera fakturor samt förbättra övergripande effektivitet, snabbhet och kvalitet i hanteringsprocessen för utgiftsverifikat. Nätfakturor som inte har någon referens (avtalsnummer, inköpsordernummer eller konteringsreferens) har överförts till att hanteras av artificiell intelligens.

Den artificiella intelligensen skapar en bokföringsenhetsspecifik konteringsprognos för nätfakturor. Prognosen består av Handi-tjänstens inköpsfakturamaterial samt av utförda konteringar av inköpsfakturor, bokföringsenhetens uppföljningsobjekt och valideringsregler som förts in i Kieku. Den artificiella intelligensen lär sig genomföra ännu noggrannare konteringar med hjälp av de genomförda konteringarna när antalet inköpsfakturor ökar.

”Användning av artificiell intelligens vid hanteringen av inköpsfakturor har varit ett viktigt framsteg i främjandet av Palkeets digitalisering. I och med den artificiella intelligensens inlärning är förväntningarna höga på en förbättring av tjänstens kvalitet och effektivitet för kunderna, säger Eija Hartikainen, utvecklingschef vid Palkeet.

01.03.2023

Bra, dålig konflikt

Det har alltid förekommit konflikter och motsättningar på arbetsplatserna och så kommer det alltid att vara då två eller flera personer samlas med sina tankar, åsikter och viljor. ...

28.02.2023

Hobbyer på arbetsplatsen

Vi gör hybridarbete på Palkeet och arbetsuppgifterna kan lika bra skötas på distans som på arbetsplatsen. Nya arbetssätt ger flexibilitet i vardagen, men ibland kan det kännas som ...

17.02.2023

Genomföringsfasen av transformationsprojektet kräver resurser, bra ledarskap och hantering av helheten

Vid genomförandet av transformationsprojektet kommer vi äntligen till saken – att förverkliga den målbild som fastställts. Då genomförandet inleds, åtar projektets leverantör ofta ...