Hoppa till innehåll

Användningen av robotteknik i Palkeets tjänster fortsätter

mån 1 apr 2019 15:09:00

Robotstyrd processautomation har tagits i bruk för de ekonomi- och personalförvaltningsuppgifter som är enkla att automatisera och som snabbast förväntas ge våra kunder mest nytta. ”Såväl våra kunder som Palkeets tjänsteproduktion har nytta av robotstyrd processautomation. En programvarurobot kan utföra rutinuppgifter till och med dygnet runt och gör just det som den är programmerad för. Roboten säkerställer att rutinuppgifterna håller jämn kvalitet, och våra experters tid frigörs för andra uppgifter”, berättar planerare Raine Tuomola från Palkeets team för genomförande och underhåll av digitaliseringen.

I personaltjänsterna används automatisering bland annat i registreringen av frånvarouppgifter i matrikeln, kontoavstämning och hanteringen av FPA-återbetalningar. I lönekörningar, kontroll av semestrar och hantering av allmänna höjningar används automatiserade processer för nästan alla kunder.

I ekonomitjänsterna används automatisering bland annat vid sifferkontroll av inköpsfakturor som anländer som nätfakturor, i underhållet av leverantörsregistret, styrningen av utgiftsverifikat, vid cirkulationskontroll av utgiftsverifikat samt kontroll av rese- och utgiftsfakturor. Vi kommer även att börja använda en robot för inläsning av budgeten och underhåll av kundregistret.
För tillfället används robotstyrd processautomation redan i 45 processer i Palkeet.

Digitalisering när den är som bäst innebär att se tjänster och tillvägagångssätt på ett nytt sätt
Det är särskilt viktigt att samla in och dela erfarenheter av digitaliseringen. Driftsättnings- och produktionstjänster för robotiserad processautomation har också pilottestats på statsförvaltningens ämbetsverk när det gäller sådana processer som inte hör till Palkeets traditionella tjänsteprocesser inom ekonomi- och personalförvaltning. På detta sätt har ämbetsverken fått utnyttja automatiseringen i sin egen kärnverksamhet.
I pilottestningen på Statskontoret genomfördes automatiseringen av utvalda uppgifter inom området Medborgartjänster med robotiserad processautomation. Samarbetet fortsätter efter det lyckade pilotförsöket och har även utvidgats till andra funktioner på Statskontoret. Därutöver stöder Palkeet användningen av robotiserad processautomation även på Skatteförvaltningen och Valtori.
 

Utvecklingen av automatiseringen fortsätter även med hjälp av artificiell intelligens
Palkeet har tillsammans med Valtori ett gemensamt projekt på gång där kundservicen förbättras med hjälp av artificiell intelligens.  Målet för projektet är en lösning med artificiell intelligens, genomförande av användningsfall av uppgifter med hjälp av den, stöd- och underhållstjänster samt expertarbete. Lösningen med artificiell intelligens är avsedd för användning av Valtori, Palkeet och deras kunder.

 

09.11.2020

Rapporteringen om ekonomi- och personalförvaltningen utvidgas

De rapporteringstjänster som Palkeet producerar utvecklas konstant till exempel utifrån kundresponsen och uppgifter som Palkeet fått genom lagändringen. Ändringar inom en snar fram...

Läs mera >>

03.11.2020

Nästan klart – måste bara komma igång först

Alla känner säkert en kollega eller ett team med inspiration som planerar och utvecklar men när det är dags att verkligen göra något falnar glöden och gänget överger hela idén. Mot...

Läs mera >>

29.10.2020

Vägkartan för utveckling av statens gemensamma ekonomi- och personalförvaltningstjänster åren 2021–2026 är färdig

Palkeet har i samarbete med Statskontoret och finansministeriet berett tyngdpunkterna för utveckling av statens gemensamma ekonomi- och personalförvaltningslösningar åren 2021–2026...

Läs mera >>