Hoppa till innehåll

Användningen av tjänsten Handi ökar som planerat

ons okt. 03 15:24:00 2018

Erfarenheterna från pilottesterna har nu sammanställts, och styrgruppen för genomförandeprogrammet för digitalisering av anskaffningar har beslutat att Handi kan tas i bruk i större omfattning i enlighet med den planerade tidtabellen, även om utvecklingen av tjänsten fortfarande pågår. Verket för finansiell stabilitet, Fimea och Befolkningsregistercentralen tog tjänsten i bruk i början av oktober.

Pilotämbetsverkens erfarenheter av Handi

Under pilottesterna av Handi testades och utvecklades såväl själva tjänsten som modeller för att ta den i bruk. Deltagarna i pilottesterna kommenterade tjänstens olika funktioner bland annat så här:

– Möjligheterna för avtalshantering är betydligt mångsidigare i Handi än i Rondo.

– Den avtalstilldelning som ersätter redovisningskoderna är en viktig funktion som snabbt höjer automatiseringsgraden. Av Palkeets egna inköpsfakturor är exempelvis 44 procent redan knutna till avtal.

– Hanteringen av fakturor blir effektiv när de efter att avtalet godkänns inte längre cirkulerar inom Palkeet för godkännande eller behandling.

– Behandlingen av observationer och utvecklingsförslag tillsammans med systemleverantören har i huvudsak upplevts som smidigare än tidigare.

– Mest har vi att utveckla inom beställningsdelen för att verkligen får större produktivitet.

 

 

Arbetsseminarier kring olika funktioner kommer att ordnas 

Ämbetsverk som redan är bekanta med Handi bjuds in till ett arbetsseminarium kring beställningsdelen i oktober, där man listar och schemalägger de överenskomna utvecklingsåtgärderna. Motsvarande arbetsseminarier ordnas även för de övriga delarna av Handi.

Alla anmärkningar och utvecklingsförslag som kommit in i samband med arbetsseminarierna och ibruktagningarna sammanställs för Handis kontaktperson i Tiimeri för publicering. Aktuell information gör det möjligt för alla att följa med genomförandet av förändrings- och utvecklingsförslag.

Information om hur ibruktagandet framskrider och tjänsterna utvecklas ges även nyhetsbrevet som utkommer regelbundet. Det kommer framöver att skickas till kontaktpersonerna för Handi-programmet och kontaktpersonerna för ekonomiförvaltningen inom de ämbetsverk som använder Handi.

 

Leverantörerna kan hänvisas till de allmänna anvisningarna på www.handi.fi och www.palkeet.fi.

 

17.11.2023

Aktuella ämnen och ekonomiförvaltningens framtidsvyer – servicecentrumen inom den offentliga förvaltningen samlades i Böle

Palkeet ordnade det regelbundna mötet för servicecentrumen inom den offentliga förvaltningen i Böle i november.

16.11.2023

På kundtillfället för tjänster inom smart automation diskuterades aktivt bl.a. möjligheter som artificiell intelligens erbjuder

På kundtillfället inom tjänster inom smart automation som ordnades nu för andra gången hade man möjlighet att lära känna människor bakom automationer och lämna utvecklignsförslag r...

18.10.2023

Uppdateringar av vägkartan över utvecklingen av statens gemensamma ekonomi- och personalförvaltningstjänster 2023 har blivit färdiga

Det har gjorts uppdateringar i vägkartan över utvecklingen av statens gemensamma ekonomi- och personalförvaltningstjänster med tyngdpunkten i projektens lägesbilder.