Hoppa till innehåll

Användningen av tjänsten Handi ökar som planerat

ons 3 okt 2018 15:24:00

Erfarenheterna från pilottesterna har nu sammanställts, och styrgruppen för genomförandeprogrammet för digitalisering av anskaffningar har beslutat att Handi kan tas i bruk i större omfattning i enlighet med den planerade tidtabellen, även om utvecklingen av tjänsten fortfarande pågår. Verket för finansiell stabilitet, Fimea och Befolkningsregistercentralen tog tjänsten i bruk i början av oktober.

Pilotämbetsverkens erfarenheter av Handi

Under pilottesterna av Handi testades och utvecklades såväl själva tjänsten som modeller för att ta den i bruk. Deltagarna i pilottesterna kommenterade tjänstens olika funktioner bland annat så här:

– Möjligheterna för avtalshantering är betydligt mångsidigare i Handi än i Rondo.

– Den avtalstilldelning som ersätter redovisningskoderna är en viktig funktion som snabbt höjer automatiseringsgraden. Av Palkeets egna inköpsfakturor är exempelvis 44 procent redan knutna till avtal.

– Hanteringen av fakturor blir effektiv när de efter att avtalet godkänns inte längre cirkulerar inom Palkeet för godkännande eller behandling.

– Behandlingen av observationer och utvecklingsförslag tillsammans med systemleverantören har i huvudsak upplevts som smidigare än tidigare.

– Mest har vi att utveckla inom beställningsdelen för att verkligen får större produktivitet.

 

 

Arbetsseminarier kring olika funktioner kommer att ordnas 

Ämbetsverk som redan är bekanta med Handi bjuds in till ett arbetsseminarium kring beställningsdelen i oktober, där man listar och schemalägger de överenskomna utvecklingsåtgärderna. Motsvarande arbetsseminarier ordnas även för de övriga delarna av Handi.

Alla anmärkningar och utvecklingsförslag som kommit in i samband med arbetsseminarierna och ibruktagningarna sammanställs för Handis kontaktperson i Tiimeri för publicering. Aktuell information gör det möjligt för alla att följa med genomförandet av förändrings- och utvecklingsförslag.

Information om hur ibruktagandet framskrider och tjänsterna utvecklas ges även nyhetsbrevet som utkommer regelbundet. Det kommer framöver att skickas till kontaktpersonerna för Handi-programmet och kontaktpersonerna för ekonomiförvaltningen inom de ämbetsverk som använder Handi.

 

Leverantörerna kan hänvisas till de allmänna anvisningarna på www.handi.fi och www.palkeet.fi.

 

11.10.2021

Den elektroniska verksamhetsmodellen ePalkkio och resor för att hantera utomstående arvodesräkningar och reseräkningar

Palkeet har som mål i projektet ePalkkio och resor att automatisera hanteringen av arvodesutbetalningsprocessen och hanteringen av utomstående resenärers resekostnader.

17.09.2021

Indikatorer för ekonomi- och personalförvaltningen utformas i samarbete med kunderna

I september har Palkeet och Statskontoret ordnat två verkstäder, där de tillsammans med kunderna har gått igenom hur effektiviteten kan mätas inom statens ekonomi- och personalförv...

15.09.2021

Artificiell intelligens prognostiserar kontering av inköpsfakturor

Antalet användare av Palkeets konteringstjänst ökar. Vid kontering av nätfakturor som hanteras manuellt kommer man framöver att använda sig av artificiell intelligens. Som bäst påg...