Skip to main content

Borde man vara orolig? På FinlandsArenan funderar man på om Finland redan är helt digi-digi

ons 31 maj 2017 09:19:00

På FinlandsArenan i Björneborg funderar man i juli på elektroniska tjänsters och den moderna teknologins inverkan på det mänskliga livet i andan av MTV3:s hitserie Pitääkö olla huolissaan (Borde man vara orolig). På agendan står såväl en elektronisk postlåda och robotar som nya former av informationsarbete som hela tiden blir allt mångsidigare. Paneldiskussionen ordnas av Befolkningsregistercentralen i samarbete med Regionförvaltningsverket, Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning Palkeet och Statskontoret.

”Elektroniska tjänster som är lätta att använda är uttryckligen service, även om man inte skulle vara du med datorer eller mobila apparater. Dåliga och komplicerade tjänster betjänar däremot ingen. Paneldiskussionen handlar om hur man på ett bra sätt skulle kunna föra det digitala närmare vanliga människors vardag”, säger Janne Viskari, direktör för Befolkningsregistercentralen.

Vårt samhälles digitala framtid benas upp av en jury med fyra kända medlemmar. I juryn sitter kommun- och reformminister Anu Vehviläinen, som ansvarar för digitaliseringen av statsförvaltningens tjänster, verkställande direktör för teknologiföretaget Wolt Miki Kuusi, skådespelare och programledare Roope Salminen och skådespelare, lärare i framställningskonst och konstnär Tuija Piepponen. Diskussionen leds av nyhetsankaret Kirsi Alm-Siira. Det utlovas underhållande ordväxling om digitala tjänster utan att glömma häftiga framtidsvisioner!

Tillställningen ”Finland är redan helt digi-digi – Borde man vara orolig?” äger rum onsdagen den 12 juli i Antinkatu 5 kl. 13.30–14.45.

Välkommen till FinlandsArenan i juli!

#finlandärdigitalt #suomiondigi

13.11.2019

Ajankohtaista kuva

Palkeets processer och förmåga att skapa resultat övertygade Finlands Bank

Finlands Bank har varit Palkeets kund sedan 2017. ”Från första början fick vi en rekommendation från den interna revisionen för hur personal- och ekonomiförvaltningens uppgifter ku...

Läs mera >>

13.11.2019

Ajankohtaista kuva

Pointti har nöjda användare i hela världen

Servicehanteringssystemet Pointti har nu varit i drift i två år. År 2018 kom det till Palkeet 350 000 servicebegäranden genom Pointti. I vårens kundnöjdhetsenkät fick Pointti vitso...

Läs mera >>

13.11.2019

Ajankohtaista kuva

Användningen av HR-tilläggstjänsterna ökar vid Naturresursinstitutet

Naturresursinstitutet har flitigt använt sig av Palkeets HR-tilläggstjänster. Vid förra årsskiftet var de bland de första att ta rådgivningstjänsten för löntagare i bruk, och nu på...

Läs mera >>