Hoppa till innehåll

Den elektroniska verksamhetsmodellen ePalkkio och resor för att hantera utomstående arvodesräkningar och reseräkningar

mån 11 okt 2021 11:07:00

Idag kräver hanteringen av arvodesräkningar och reseräkningar för utomstående resenärer mycket arbetstid, bl.a. för lagring och manuell hantering och rotation av olika dokument. I den nya verksamhetsmodellen ePalkkio och resor kan statens utomstående personer göra en faktura direkt på ett elektroniskt formulär och bifoga nödvändiga bilagor till fakturan. När arvodesmottagaren/den utomstående resenären har skickat arvodesräkningen och/eller reseräkningen med det elektroniska formuläret, framskrider hanteringen på ämbetsverket och Palkeet elektroniskt i systemen Herkkä och M2.

  1. Den utomstående arvodesmottagaren/resenärer identifierar sig via tjänsten Suomi.fi på det elektroniska formuläret ePalkkio och resor.
  2. Den utomstående arvodesmottagaren/resenären fyller i nödvändiga uppgifter på det elektroniska formuläret.
  3. Arvodesuppgifterna på formuläret överförs via gränssnittet till systemet Herkkä och uppgifterna om resekostnader överförs till systemet M2 med hjälp av robotik.
  4. Kunden svarar för arvodesräkningens godkännanderotation i Herkkä. Reseräkningen granskas i Palkeets granskningstjänst och kunden godkänner den i systemet M2.
  5. Arvodesräkningens uppgifter överförs till lönesystemet med hjälp av robotstyrd processautomation
  6. Arvodes- och reseräkningarna överförs till betalningsrörelsesystemet av Palkeet och utbetalningen sker via detta system. Palkeet ansvarar för att föra in uppgifterna i Inkomstregistret.
  7. Den utomstående arvodesmottagaren/resenären får betalningen på sitt konto och en arvodesberäkning/sammanfattning av de betalda resekostnaderna.

ePalkkio och resor grundar sig på en enhetlig verksamhetsmodell, vars syfte inte bara är att minska det manuella arbetet, utan också att göra hanteringen av arvoden och utomstående reseräkningar enhetlig. I verksamhetsmodellen ePalkkio och resor sker granskningen av reseräkningarna i Palkeets granskningstjänst. Om granskningen av utomstående resenärers reseräkningar har skett hos kunden, överförs granskningen till Palkeets granskningstjänst när verksamhetsmodellen tas i bruk.

 Pilotanvändningen av verksamhetsmodellen börjar i slutet av året med tre pilotämbetsverk. Ibruktagningen börjar i februari–mars 2022.
 

09.06.2022

Från automation till Ä-studion – Massor med aktuella ärenden på ekonomi- och personalförvaltningens kontaktpersondagar

I år ordnades ekonomi- och personalförvaltningens kontaktpersondagar den 18 och 19 maj. Cirka 500 personer deltog i de virtuella tillställningarna på båda dagarna. Under tillställn...

09.06.2022

Det ska bli möjligt att hantera utbildningar i Osaava-systemet

År 2021 kartlade vi behovet av ett verktyg för hantering av utbildningar hos våra kunder som använder Osaava. På basis av kartläggningen utreder vi upphandlingen av ett verktyg för...

02.06.2022

Mer systematiskt arbete och nytt lärande med hjälp av agila metoder

I slutet av 2020 introducerades fadderverksamhet med anknytning till Scrum-metoden vid Palkeet. Fadderverksamheten bygger på en agil verksamhetsmodell, där teamen arbetar tillsamma...