Hoppa till innehåll

Den elektroniska verksamhetsmodellen ePalkkio och resor för att hantera utomstående arvodesräkningar och reseräkningar

mån 11 okt 2021 11:07:00

Idag kräver hanteringen av arvodesräkningar och reseräkningar för utomstående resenärer mycket arbetstid, bl.a. för lagring och manuell hantering och rotation av olika dokument. I den nya verksamhetsmodellen ePalkkio och resor kan statens utomstående personer göra en faktura direkt på ett elektroniskt formulär och bifoga nödvändiga bilagor till fakturan. När arvodesmottagaren/den utomstående resenären har skickat arvodesräkningen och/eller reseräkningen med det elektroniska formuläret, framskrider hanteringen på ämbetsverket och Palkeet elektroniskt i systemen Herkkä och M2.

  1. Den utomstående arvodesmottagaren/resenärer identifierar sig via tjänsten Suomi.fi på det elektroniska formuläret ePalkkio och resor.
  2. Den utomstående arvodesmottagaren/resenären fyller i nödvändiga uppgifter på det elektroniska formuläret.
  3. Arvodesuppgifterna på formuläret överförs via gränssnittet till systemet Herkkä och uppgifterna om resekostnader överförs till systemet M2 med hjälp av robotik.
  4. Kunden svarar för arvodesräkningens godkännanderotation i Herkkä. Reseräkningen granskas i Palkeets granskningstjänst och kunden godkänner den i systemet M2.
  5. Arvodesräkningens uppgifter överförs till lönesystemet med hjälp av robotstyrd processautomation
  6. Arvodes- och reseräkningarna överförs till betalningsrörelsesystemet av Palkeet och utbetalningen sker via detta system. Palkeet ansvarar för att föra in uppgifterna i Inkomstregistret.
  7. Den utomstående arvodesmottagaren/resenären får betalningen på sitt konto och en arvodesberäkning/sammanfattning av de betalda resekostnaderna.

ePalkkio och resor grundar sig på en enhetlig verksamhetsmodell, vars syfte inte bara är att minska det manuella arbetet, utan också att göra hanteringen av arvoden och utomstående reseräkningar enhetlig. I verksamhetsmodellen ePalkkio och resor sker granskningen av reseräkningarna i Palkeets granskningstjänst. Om granskningen av utomstående resenärers reseräkningar har skett hos kunden, överförs granskningen till Palkeets granskningstjänst när verksamhetsmodellen tas i bruk.

 Pilotanvändningen av verksamhetsmodellen börjar i slutet av året med tre pilotämbetsverk. Ibruktagningen börjar i februari–mars 2022.
 

17.12.2021

Enklare prestationsbedömning med Osaava

Kompetenstjänsterna kompletteras med en möjlighet att skapa en blankett för prestationsbedömning i Osaava. Vid Palkeet har blanketten nyss införts. Vid Myndigheten för digitaliseri...

14.12.2021

Kontinuerlig utveckling av system – smidigt och transparent

Genom kontinuerlig utveckling av statens gemensamma system för ekonomi- och personaladministration strävar man efter att skapa system som betjänar användaren och uppfyller exempelv...

14.12.2021

I reformen av personalundersökningarna lyfts ämbetsverkens behov fram med hjälp av en kundgrupp och en kundenkät

I år har Palkeet och kundämbetsverken gått samman för att tillsammans definiera ett gemensamt mål för utvecklingen av statens personalundersökningar och tjänsterna för arbetshälsa ...