Hoppa till innehåll

Det rationaliserade Kieku-avtalet främjar smidig utveckling och prognostiseringen av kostnader

fre 23 aug 2019 15:34:00

I och med avtalet går CGI över till att använda Palkeets servicehanteringssystem Pointti. På det här sättet kan man eliminera fördröjningar som orsakas av att servicebegäran flyttas mellan olika system.
Utöver detta kommer rolluppdelningen och processerna i Kieku att preciseras, för att man bland annat ska kunna göra utvecklingsarbetet smidigare. Reaktions- och lösningstiderna förkortas märkbart när lösningarna i de mest brådskande fallen påskyndas från dagar till timmar. ”Målet är framför allt att producera en tjänst av ännu högre kvalitet och uppnå en snabbare leveranscykel. När detta förverkligas, kommer kunderna att se det i form av en tydlig förbättring av användbarheten i Kieku”, berättar Palkeets teknikchef Juha Koljonen

Faktureringsgrunderna för det nya avtalet har ändrats så att underhållet och utvecklingen av Kieku-systemet har separerats. ”Underhållet kommer i fortsättningen tydligt baseras på fast månadsfakturering, vilket underlättar prognostiseringen av kostnadsutvecklingen både för Palkeet och våra kunder”, tillägger Koljonen.

09.06.2022

Från automation till Ä-studion – Massor med aktuella ärenden på ekonomi- och personalförvaltningens kontaktpersondagar

I år ordnades ekonomi- och personalförvaltningens kontaktpersondagar den 18 och 19 maj. Cirka 500 personer deltog i de virtuella tillställningarna på båda dagarna. Under tillställn...

09.06.2022

Det ska bli möjligt att hantera utbildningar i Osaava-systemet

År 2021 kartlade vi behovet av ett verktyg för hantering av utbildningar hos våra kunder som använder Osaava. På basis av kartläggningen utreder vi upphandlingen av ett verktyg för...

02.06.2022

Mer systematiskt arbete och nytt lärande med hjälp av agila metoder

I slutet av 2020 introducerades fadderverksamhet med anknytning till Scrum-metoden vid Palkeet. Fadderverksamheten bygger på en agil verksamhetsmodell, där teamen arbetar tillsamma...