Skip to main content

En del av statens HR-uppgifter överfördes från Statskontoret till Palkeet

ons 3 okt 2018 14:34:00

Arbets- och ansvarsfördelningen inom statsförvaltningens koncernaktörer förtydligas. I samband med detta överfördes en del av de statliga personalförvaltningstjänster som tidigare skötts av Statskontoret till Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (Palkeet) senast den första oktober 2018.

Målet för överföringen av uppgifterna är en effektivare och enhetligare serviceproduktion. Genom centraliseringen av tjänsterna stärker man även statens HR-expertis.
 

Från Statskontoret till Palkeet överfördes
•    uppgifter som hör till statens arbetsgivaruppgifter och rekrytering (bl.a. webbplatsen Valtiolle.fi)
•    utvecklingen av och stödet för HR-processer
•    statens personaldatasystem Tahti.

De uppgifter som överfördes omfattar totalt 7,5 årsverken.

Hur syns förändringen för kundämbetsverken?
För kundämbetsverken är förändringen särskilt i det första skedet väldigt liten. Kunderna får samma stöd som tidigare, även om organisationen som tillhandahåller supporten byts ut. Målet är smidigare och effektivare tjänster:


•    Rekryteringstjänsterna och tillhörande stöd fås framöver från ett och samma ställe.
•    Finansministeriet reglerar även framöver bland annat rese- och HR-processerna, men de utvecklas och kunderna får framöver stöd från Palkeet.
•    Insatsen för insamling av arbetsgivaruppgifter kan effektiviseras då data från olika system kan ses som en helhet inom HR-processen.

”Vi preciserar de olika aktörernas roller och centraliserar kompetensen. Detta gör det möjligt för Statskontoret att fokusera på statens finansierings- och ersättningsverksamhet samt statsförvaltningens koncernredovisning, betalningstrafik och utveckling av ledning genom information”, konstaterar divisionschef Lasse Skog på Statskontoret.

”Förändringen är ett steg i den riktning som våra kunder önskat, eftersom den förtydligar aktörernas roller och HR-tjänsterna som helhet. Förändringen stödjer även utvecklingen av tjänsterna: framöver erbjuder Palkeet exempelvis heltäckande HR-rådgivning till personer som verkar i olika roller”, berättar vd Pirjo Pöyhiä från Palkeet.

29.01.2020

Ajankohtaista kuva

En centraliserad kundtjänst är den första kontakten till våra kunder

Målet med den centraliserade kundtjänsten är att erbjuda kundtjänst snabbt och när våra kunder har behov av den. I kundtjänsten handläggs i genomsnitt 1500 telefonsamtal, 470 chat-...

Läs mera >>

28.01.2020

Ajankohtaista kuva

Pappren till cyberrymden – Palkeet går över till elektronisk arkivering!

Nu är det äntligen verklighet, Palkeet har fått Nationalarkivets beslut om bevaring av också permanenta dokument i endast elektroniskt format från och med den 1 januari 2017.

Läs mera >>

28.01.2020

Ajankohtaista kuva

Tuija Kuivalainen blir verkställande direktör för Palkeet

Finansministeriet har utnämnt ekonomie magister Tuija Kuivalainen till tjänsten som verkställande direktör för Palkeet. Kuivalainen tillträder visstidstjänsten på fem år i början a...

Läs mera >>