Hoppa till innehåll

En erfaren sparringpartner ger trygga och enkla rekryteringar

fre 23 aug 2019 15:23:00

”Ju bättre kunden kan förutse behovet av experttjänster, desto bättre stöd kan vi ge dem i rekryteringsprocessen. Vi kan till exempel vara till hjälp redan i början av processen med att skapa platsannonser och välja de bästa annonskanalerna”, säger Tiia.

En av tjänsterna som sparar chefens tid är att poängsätta ansökningarna och sålla bland de sökande.

”Rekryteringstjänsten kan i sådana fall poängsätta de sökande på basis av kundens kriterier och rekommendera till exempel de fem bästa sökande till intervjuer eller alternativt sortera ansökningarna i nej-, kanske- och ja-högar”.
”I intervjusituationen kan kunden exempelvis utnyttja rekryteringstjänsten för registrering av minnesanteckningar och som diskussionspartner. Efter intervjun kan vi diskutera vad som var bra med den sökande och vad som väckte frågor. I intervjusituationen kan vi även fungera som extern, opartisk expert. Vi har samlat många erfarenheter från arbetsintervjuer i rekryteringstjänsten och vi får även kännedom om vilka som valdes till tjänsterna. På det här sättet ger rekryteringstjänstens arbetsintervjuerfarenhet kunden mervärde, men vi debiterar ingenting extra för det”, konstaterar Tiia.

Kunden sparar mycket tid tack vare den utnämningspromemoria med jämförelser som Palkeet skisserar.
”Palkeet gör grovjobbet, men naturligtvis ansvarar kunden i yttersta ledet för innehållet i promemorian. Vårt mål är att underlätta chefens arbetsbörda i sådana uppgifter som inte kräver att hen fattar ett beslut.”
I Tiia Vahvelainens team i Palkeets rekryteringstjänst arbetar för närvarande sju persomer med kompetens inom rekrytering, och teamet förväntas utökas ännu under hösten.

09.06.2022

Från automation till Ä-studion – Massor med aktuella ärenden på ekonomi- och personalförvaltningens kontaktpersondagar

I år ordnades ekonomi- och personalförvaltningens kontaktpersondagar den 18 och 19 maj. Cirka 500 personer deltog i de virtuella tillställningarna på båda dagarna. Under tillställn...

09.06.2022

Det ska bli möjligt att hantera utbildningar i Osaava-systemet

År 2021 kartlade vi behovet av ett verktyg för hantering av utbildningar hos våra kunder som använder Osaava. På basis av kartläggningen utreder vi upphandlingen av ett verktyg för...

02.06.2022

Mer systematiskt arbete och nytt lärande med hjälp av agila metoder

I slutet av 2020 introducerades fadderverksamhet med anknytning till Scrum-metoden vid Palkeet. Fadderverksamheten bygger på en agil verksamhetsmodell, där teamen arbetar tillsamma...