Hoppa till innehåll

En fartfylld start för Palkeets verkställande direktör

fre 27 mar 2020 14:51:00

Tuija Kuivalainen inledde arbetet som Palkeets verkställande direktör i början av mars. Palkeet var bekant för henne sedan tidigare via medlemskapet i delegationen (2015–2018) och hennes tidigare arbetsgivare Talpa (Helsingfors stads ekonomiförvaltningstjänster) som samarbetade med Palkeet.

Via delegationen blev jag bekant med Palkeet som organisation och lärde även känna en del anställda inom Palkeet. Palkeet gav en inspirerande och framåtsträvande bild”, berättar Tuija.
”Ivern förmedlas av alla anställda hos Palkeet som jag hittills träffat”, fortsätter hon.

Att hon sökte tjänsten som verkställande direktör påverkades förstås även av viljan att förnya sig och arbeta inom en ny slags organisation. Tuija beskriver sig vara en servicecenterperson och inte en tjänsteman inom kommunalförvaltningen. Hon har en gedigen bakgrund inom servicecenter både som verkställande direktör för Talpa och som direktör för servicecentret SOK Palveluässä. Även examen som ERB-bokförare och erfarenheten av löneräkning ger en gedigen grund för att förstå de tjänster som Palkeet producerar.

Palkeets långt utvecklade tjänster och analyserings- och sakkunnigtjänsterna imponerade på Tuija redan då hon var medlem i delegationen.  
”Min tilltro till centraliserade tjänster är stor, och det kommer garanterat att synas i mitt jobb på Palkeet”, säger Tuija. ”Palkeet ger även nytt perspektiv på servicecenterverksamheten, där den privata och kommunala sidan är bekanta för mig sedan tidigare”, tillägger hon.
Framtidsvisionen är en ännu större kundkrets.

”Min vision för Palkeet kommer säkert att utformas med tiden, men jag tror att automatiseringen och arbetets omvandling till ett mer sakkunnigjobb är centrala saker för Palkeet i framtiden”, beskriver Tuija.
”Jag hoppas även att vi i framtiden kan utvidga kundkretsen till aktiebolag i större grad”, tillägger hon.

09.06.2022

Från automation till Ä-studion – Massor med aktuella ärenden på ekonomi- och personalförvaltningens kontaktpersondagar

I år ordnades ekonomi- och personalförvaltningens kontaktpersondagar den 18 och 19 maj. Cirka 500 personer deltog i de virtuella tillställningarna på båda dagarna. Under tillställn...

09.06.2022

Det ska bli möjligt att hantera utbildningar i Osaava-systemet

År 2021 kartlade vi behovet av ett verktyg för hantering av utbildningar hos våra kunder som använder Osaava. På basis av kartläggningen utreder vi upphandlingen av ett verktyg för...

02.06.2022

Mer systematiskt arbete och nytt lärande med hjälp av agila metoder

I slutet av 2020 introducerades fadderverksamhet med anknytning till Scrum-metoden vid Palkeet. Fadderverksamheten bygger på en agil verksamhetsmodell, där teamen arbetar tillsamma...