Hoppa till innehåll

Flygande idéer i kundforumet

mån 3 apr 2017 11:53:00

Vid Palkeet är ett projekt igång vars syfte är att utveckla stöd- och utbildningstjänster som kan erbjudas till kunderna. Inom ramarna för projektet anordnades ett kundforum den 9 mars 2017 dit ett tjugotal kundrepresentanter från ekonomi- och personalförvaltningen bjöds in. Med på evenemanget fanns representanter från ämbetsverk av olika storlekar liksom såväl gamla som nya Kieku-användare.

Syftet med kundforumet var att kartlägga utbildnings- och stödbehov relaterade till kundernas tjänster och gemensamma system samt att bolla idéer om olika genomförandesätt. Ämnena för dagens grupparbeten var att arbeta tillsammans, utbildningsbehov och sätt att stödja kunskap samt kommunikationskanaler. 

Grupparbetena resulterade i många bra förslag på olika samarbetsformer. Kunderna upplevde att de tydliga och aktuella anvisningarna samt det lättillgängliga videoinspelningarna var till nytta. Utbildningsformer som inte är bundna till varken tid eller plats, såsom inspelade utbildningar och videor, ansågs vara ett bra komplement till traditionella utbildningar. Samarbete i utvecklingen av tjänster och verksamhetssätt samt problemlösning ansågs vara viktigt. På det här sättet kan man forma en gemensam syn på verksamhetssätten, alla känner till sin egen roll och man kan dela med sig av goda praxis. Till det här skulle det passa bra med till exempel praktisk arbetslivsorientering-dagar (PRAO) och olika slags verkstäder. I verkstäderna skulle man till exempel kunna sammanföra kunder från samma bransch eller fokusera på ett särskilt ämnesområde. 

Kundforumet upplevdes ömsesidigt som nödvändigt och nyckelorden för dagen var samarbete, nätverkande och kamratstöd. Projektarbetet fortsätter genom att man bygger en helhet relaterad till tjänsten Stöd och styrning för användningen. Servicehelheten presenteras närmare vid personalförvaltningens kontaktpersonsdagar, som anordnas i april–maj.

09.06.2022

Från automation till Ä-studion – Massor med aktuella ärenden på ekonomi- och personalförvaltningens kontaktpersondagar

I år ordnades ekonomi- och personalförvaltningens kontaktpersondagar den 18 och 19 maj. Cirka 500 personer deltog i de virtuella tillställningarna på båda dagarna. Under tillställn...

09.06.2022

Det ska bli möjligt att hantera utbildningar i Osaava-systemet

År 2021 kartlade vi behovet av ett verktyg för hantering av utbildningar hos våra kunder som använder Osaava. På basis av kartläggningen utreder vi upphandlingen av ett verktyg för...

02.06.2022

Mer systematiskt arbete och nytt lärande med hjälp av agila metoder

I slutet av 2020 introducerades fadderverksamhet med anknytning till Scrum-metoden vid Palkeet. Fadderverksamheten bygger på en agil verksamhetsmodell, där teamen arbetar tillsamma...