Hoppa till innehåll

Förberedelserna inför ibruktagandet av betalningstjänster framskrider

tor 11 jun 2020 10:25:00

”Danske Banks och Nordeas tjänster och rutiner skiljer sig åt till vissa delar, och det är viktigt att Palkeets experter får en korrekt bild av båda de nya bankernas tjänster och rutiner”, säger projektchef Minna Lukanniemi. ”På så sätt kan vi göra nödvändiga förändringar i Palkeets system och beakta de förändringar som krävs i Palkeets betalningstjänster på grund av ibruktagandet av nya banker”, tillägger hon. Tillsammans med försörjningsberedskapsbanken Andelsbanken går man igenom de förändringar som den nya avtalsperioden kräver, så att såväl försörjningsberedskapsbankens roll som tjänsternas och rutinernas innehåll är tydliga.

Tester ger säkerhet för ibruktagandet
Tidtabellen för förändringar i de system som Palkeet hanterar har gjorts upp i samarbete med systemleverantörerna. En del av förändringarna genomförs under sommaren, och en del först efter semestrarna. Förändringarna i bankkontona kommer att medföra mest arbete. Andelsbankens uppgifter, som nu finns i systemen, ersätts eller kompletteras med kundernas bankkontouppgifter från Danske Band och Nordea.Tester är en viktig del av förberedelserna inför ibruktagandet den 1 december 2020. Palkeet har redan börjat testa systemen i samarbete med banken, och resultaten har varit goda.

Palkeet förmedlar också material från vissa kunders substanssystem till bankerna. Kunderna har vid behov fått information om vilka förändringar som ibruktagandet kräver, och tidtabeller för tester av substansmaterialet har gjorts upp i samarbete med kunderna. De första testerna av substansmaterial har redan inletts.
”Schemaläggningen och genomförandet av tester i samarbete med kunderna har gått bra”, berättar Minna.

Ibruktagandet av de nya betalningstjänsterna för med sig en modell med två huvudförmedlarbanker, vilket påverkar alla bokföringsenheters uppgifter i fråga om betalningar. Kunderna får information om förändringarna i uppgifterna kring betalningar närmare ibruktagandet.

12.05.2021

Automatisering av arvodesräkningar och hanteringen av utomstående resenärers resekostnader

Palkeet har som mål i projektet ePalkkio och resor att automatisera hanteringen av arvodesutbetalningsprocessen och hanteringen av utomstående resenärers resekostnader.

12.05.2021

God respons vid enkäten om kundtillfredsställelse

Palkeets enkät om kundtillfredsställelse genomfördes 16.3–5.4.2021. Enkätens svarsprocent var 24 (år 2020 23 %). Totalt sett var man nöjda med oss och våra tjänster och gav oss vit...

12.05.2021

VMBaro har en central roll för att utveckla kundernas verksamhet

Med VMbaro (statens personalundersökning) kan organisationerna kan mäta och följa upp personalens arbetstillfredsställelse, de närmaste chefernas ledarskapsarbete och hur väl det f...