Hoppa till innehåll

Förberedelserna inför ibruktagandet av betalningstjänster framskrider

tor 11 jun 2020 10:25:00

”Danske Banks och Nordeas tjänster och rutiner skiljer sig åt till vissa delar, och det är viktigt att Palkeets experter får en korrekt bild av båda de nya bankernas tjänster och rutiner”, säger projektchef Minna Lukanniemi. ”På så sätt kan vi göra nödvändiga förändringar i Palkeets system och beakta de förändringar som krävs i Palkeets betalningstjänster på grund av ibruktagandet av nya banker”, tillägger hon. Tillsammans med försörjningsberedskapsbanken Andelsbanken går man igenom de förändringar som den nya avtalsperioden kräver, så att såväl försörjningsberedskapsbankens roll som tjänsternas och rutinernas innehåll är tydliga.

Tester ger säkerhet för ibruktagandet
Tidtabellen för förändringar i de system som Palkeet hanterar har gjorts upp i samarbete med systemleverantörerna. En del av förändringarna genomförs under sommaren, och en del först efter semestrarna. Förändringarna i bankkontona kommer att medföra mest arbete. Andelsbankens uppgifter, som nu finns i systemen, ersätts eller kompletteras med kundernas bankkontouppgifter från Danske Band och Nordea.Tester är en viktig del av förberedelserna inför ibruktagandet den 1 december 2020. Palkeet har redan börjat testa systemen i samarbete med banken, och resultaten har varit goda.

Palkeet förmedlar också material från vissa kunders substanssystem till bankerna. Kunderna har vid behov fått information om vilka förändringar som ibruktagandet kräver, och tidtabeller för tester av substansmaterialet har gjorts upp i samarbete med kunderna. De första testerna av substansmaterial har redan inletts.
”Schemaläggningen och genomförandet av tester i samarbete med kunderna har gått bra”, berättar Minna.

Ibruktagandet av de nya betalningstjänsterna för med sig en modell med två huvudförmedlarbanker, vilket påverkar alla bokföringsenheters uppgifter i fråga om betalningar. Kunderna får information om förändringarna i uppgifterna kring betalningar närmare ibruktagandet.

04.07.2022

Tjänsten eArvode och resor gör hanteringen av arvodes- och resefakturor smidigare

Under våren har vi testat tjänsten eArvode och resor genom ett pilotförsök med fyra kunder: Institutet för hälsa och välfärd, Centralen för undersökning av olyckor, Räddningsinstit...

09.06.2022

Från automation till Ä-studion – Massor med aktuella ärenden på ekonomi- och personalförvaltningens kontaktpersondagar

I år ordnades ekonomi- och personalförvaltningens kontaktpersondagar den 18 och 19 maj. Cirka 500 personer deltog i de virtuella tillställningarna på båda dagarna. Under tillställn...

09.06.2022

Det ska bli möjligt att hantera utbildningar i Osaava-systemet

År 2021 kartlade vi behovet av ett verktyg för hantering av utbildningar hos våra kunder som använder Osaava. På basis av kartläggningen utreder vi upphandlingen av ett verktyg för...