Hoppa till innehåll

Kieku-systemets publiceringstidtabell förnyas nästa år

ons 20 nov 2019 15:26:00

I den nya modellen rytmiseras arbetet i kvartal och publiceringstidtabellen förändras lite från den nuvarande formen.
En ny faktor som tas i bruk är månadspubliceringar, som möjliggör snabbare utveckling av Kieku-systemet. Man försöker även utföra månadspubliceringarna utan användningsavbrott i systemet. Vid behov anordnar man informationstillfällen för kundernas kontaktpersoner och informerar om genomförda ändringar.

Huvudpubliceringar som har gjorts enligt den nuvarande modellen förändras inte, men deras tidtabell koncentreras till den senare delen av kvartalet. Även i fortsättningen kommer ett publiceringsmeddelande om kvartalpubliceringen att levereras till kunderna och vid behov anordnas informationstillfällen.

De veckobaserade reparationspaketen förblir också oförändrade. Med dem kan man förverkliga kunders begäranden om små reparationer och ändringar i Kieku. De veckovisa reparationspaketen orsakar inga användaravbrott i systemet och det görs inga separata publiceringsmeddelanden om dem. Reparationer och förbättringar som utförs i samband med veckopubliceringarna meddelas till exempel via servicehanteringssystemet Pointti till den som lämnat en servicebegäran eller med ett kundmeddelande vid behov.

Kommande årets tyngdpunkter i utvecklingen av Kieku
När det kommer till teknik koncentreras utvecklingen av Kieku år 2020 på utrustning och säkerställande av därtill relaterat stöd. Gällande resten av områdena fortsätter man att främja nya funktioner, såsom Finvoice 3.0 och Tahti, och automatisera administrering av åtkomsträttigheter.  På nästa års utvecklingslista finns även utvecklingsarbeten från tidigare år, såsom allokering av arbetstidsersättning per tillägg, förnyande av den engelskspråkiga lönespecifikationen och utvecklande av semesterkalendern.

15.08.2022

Kundrelationschef Petri Mäkynen: Entusiastiskt mot en gemensam framtid med Försvarsmakten

Försvarsmaktens kundrelation går mot en betydande vändpunkt. Vi har övergått – och övergår allt mer till enhetligare tjänster och system i statsförvaltningen även för Försvarsmakte...

04.07.2022

Tjänsten eArvode och resor gör hanteringen av arvodes- och resefakturor smidigare

Under våren har vi testat tjänsten eArvode och resor genom ett pilotförsök med fyra kunder: Institutet för hälsa och välfärd, Centralen för undersökning av olyckor, Räddningsinstit...

09.06.2022

Från automation till Ä-studion – Massor med aktuella ärenden på ekonomi- och personalförvaltningens kontaktpersondagar

I år ordnades ekonomi- och personalförvaltningens kontaktpersondagar den 18 och 19 maj. Cirka 500 personer deltog i de virtuella tillställningarna på båda dagarna. Under tillställn...