Hoppa till innehåll

Kunddelegationen är med i verksamheten

ons maj 31 09:27:00 2017

Genom kunddelegationen får vi kundernas perspektiv på utvecklingen av existerande tjänster, rutiner och system samt idéer för nya tjänster. Den nya kunddelegationen har ännu endast hållit ett möte under våren, och där diskuterades kunddelegationens delvis förändrade roll, berättar ordförande Risto Hakoila från utrikesministeriet.

”Kunddelegationens mål är i princip desamma som tidigare. Den är en viktig kommunikationskanal som samlar in information om kundernas perspektiv, förändringar inom kundämbetsverken samt deras förväntningar och eventuella utvecklingsområden. Under det inledande mötet pratade vi också om att detta utvecklingsperspektiv gärna kunde komma fram tydligt i arbetet.”

Palkeets nya ansvarsområden medför dock förändringar i arbetet.

”Ägarskapet och utvecklingen av det centrala verktyget Kieku har överförts till Palkeet, och förändringar i budgetlagen ger Palkeet mer ansvar när det gäller ekonomi- och löneförvaltningen. Detta innebär att kunddelegationen har fått en tydligare roll i utvecklingen av dessa och behandlingen av kundernas behov när det gäller tjänsterna”, förklarar han.

”Kunddelegationen vill ta ställning till både de tjänster som ingår i Palkeets program och vilka tjänster Palkeet kunde erbjuda i framtiden. Vi vill också höra och vid behov ta ställning till frågor kring tjänsternas kvalitet och produktiviteten.”

Med hjälp av kunddelegationen kan man främja verkställandet av förändringar i ekonomi- och personalförvaltningen inom ministerier och ämbetsverk samt utvärdera detsamma.

”Kunddelegationen önskar att Palkeet tillsammans med Statskontoret förtydligar ledningen av ekonomi- och personalförvaltningen samt de olika roller som ges till de olika forum, grupper och delegationer som deltar i ledningen och utvecklingen av verksamheten och den information som fås från dem i syfte att ge kunderna en tydligare helhetsbild”, konstaterar ordförande Risto Hakoila.

13.06.2023

Utvecklingsprojektet för statens ekonomiförvaltning har slutförts i och med ibruktagandet av S/4HANA

Måndagen den 5 juni tog man i bruk en ny version av det centraliserade systemet för statens ekonomiförvaltning, som utnyttjar SAP:s S/4HANA-teknologi. Den nya versionen av systemet...

08.06.2023

Kundtillfredsställelsen är god

Vår årliga enkät om kundnöjdhet visar att helhetsnöjdheten med Palkeets verksamhet är 3,79 på skalan 1–5. Nöjdheten har sjunkit med 0,04 jämfört med förra året men är fortfarande p...

01.06.2023

Ledning av förändringar – den kritiska framgångsfaktorn med tanke på resultaten i transformationsprojekten

Ledning av förändringar i teknologiprojekten får ofta mindre uppmärksamhet. I många organisationer tänker man att utbildning och kommunikation just före ibruktagandet räcker för at...