Hoppa till innehåll

Med Osaava mot coachande ledarskap

fre feb. 08 10:45:00 2019

Meri Laine (till vänster) och Pia Jaakkola testar Osaava.

Samtidigt tar man i bruk molntjänsten SAP SuccessFactors. Målet är att inom delområdet kompetenshantering erbjuda ett enhetligt verksamhetssätt och verktyg samt en enhetlig service för statsförvaltningen.
Med Osaava tar vi ett steg mot coachande ledarskap, där chefen och den anställda för fortlöpande dialog om målen, framgångar i arbetet, utveckling samt upprätthållande och utveckling av kompetensen.

I det första skedet tas följande funktioner i bruk:
– Målsamtal
– Utvecklingsplan
– Kompetenskartläggning
– 360-utvärdering av chefer
– Mentorskap
– Karriärplanering

Tjänsten och systemet Osaava tas i bruk vid ämbetsverken i tre steg. Den första gruppen med 23 ämbetsverk och cirka 20 000 medarbetare tar Osaava i bruk i mars 2019. För den andra gruppen, dit cirka 20 ämbetsverk preliminärt redan har anmält sig, inleds ibruktagningsprojektet i augusti 2019. Målet är att grupp 2 ska ha satts i produktion vid årsskiftet 2019–2020. I den tredje gruppen ingår de ämbetsverk vilkas produktpaket ställer högre krav på dataskyddet än standardlösningen. För dessa ämbetsverk specificeras schemat för ibruktagningen under våren 2019.



Mer information:
servicechef Mari Eerikäinen eller projektchef Jukka Ihanus

13.06.2023

Utvecklingsprojektet för statens ekonomiförvaltning har slutförts i och med ibruktagandet av S/4HANA

Måndagen den 5 juni tog man i bruk en ny version av det centraliserade systemet för statens ekonomiförvaltning, som utnyttjar SAP:s S/4HANA-teknologi. Den nya versionen av systemet...

08.06.2023

Kundtillfredsställelsen är god

Vår årliga enkät om kundnöjdhet visar att helhetsnöjdheten med Palkeets verksamhet är 3,79 på skalan 1–5. Nöjdheten har sjunkit med 0,04 jämfört med förra året men är fortfarande p...

01.06.2023

Ledning av förändringar – den kritiska framgångsfaktorn med tanke på resultaten i transformationsprojekten

Ledning av förändringar i teknologiprojekten får ofta mindre uppmärksamhet. I många organisationer tänker man att utbildning och kommunikation just före ibruktagandet räcker för at...