Hoppa till innehåll

Nordiska servicecentraler träffades för diskussion om framtiden

ons 30 dec 2020 11:07:00

Nordiska servicecentraler samlades till en virtuell träff i december för att diskutera aktuella frågor och framtidsutsikter. Cheferna för statsförvaltningens servicecentraler i Sverige, Danmark, Norge, Island och Finland har redan under sju års tid samlats regelbundet för att utveckla sin verksamhet och diskutera aktuella teman.

I början av mötet höll finansministeriets finansråd Arja Terho en presentation som väckte stort intresse. I de nordiska länderna finns stora skillnader i hur tätt servicecentralsverksamheten styrs samt i marknadsandelarna, det vill säga hur användningen av de gemensamma tjänsterna förankras hos myndigheterna. Terho berättade att resultatförhandlingar förs mellan finansministeriet och Palkeet i god kamratskapsanda och dessutom arrangeras uppföljningsmöten fyra gånger per år. Övriga servicecentraler ansåg det önskvärt att förtäta umgänget till samma nivå.

Pandemin har än så länge inte märkbart påverkat servicecentralernas arbete och övergången till partiellt distansarbete har skett smidigt överallt. I Sverige utförs distansarbetet med varannan vecka på arbetsplatsen och varannan hemma. I Norge har man kunnat vara på arbetsplatsen nästan hela tiden.

Aktuella frågor som väckte diskussion var bland annat anpassning och komplettering av system för personalförvaltningen, samt molntjänster (bl.a. SAP Success Factor), mobiltjänster, chattbottar och automatisering. I servicecentralernas strategier syntes en brytningsperiod, övergången från förvaltningens stöduppgifter till allt fler experttjänster.

Under våren fortsätter de tre gruppernas diskussioner i virtuella smågrupper. Tillsammans fördjupar man lägesbilden för tjänster och teknologi i olika länder. I slutet av mötet kom man överens om att Palkeet är värd för följande möte i Finland nästa höst.

04.07.2022

Tjänsten eArvode och resor gör hanteringen av arvodes- och resefakturor smidigare

Under våren har vi testat tjänsten eArvode och resor genom ett pilotförsök med fyra kunder: Institutet för hälsa och välfärd, Centralen för undersökning av olyckor, Räddningsinstit...

09.06.2022

Från automation till Ä-studion – Massor med aktuella ärenden på ekonomi- och personalförvaltningens kontaktpersondagar

I år ordnades ekonomi- och personalförvaltningens kontaktpersondagar den 18 och 19 maj. Cirka 500 personer deltog i de virtuella tillställningarna på båda dagarna. Under tillställn...

09.06.2022

Det ska bli möjligt att hantera utbildningar i Osaava-systemet

År 2021 kartlade vi behovet av ett verktyg för hantering av utbildningar hos våra kunder som använder Osaava. På basis av kartläggningen utreder vi upphandlingen av ett verktyg för...