Hoppa till innehåll

Nordiska servicecentraler träffades för diskussion om framtiden

ons 30 dec 2020 11:07:00

Nordiska servicecentraler samlades till en virtuell träff i december för att diskutera aktuella frågor och framtidsutsikter. Cheferna för statsförvaltningens servicecentraler i Sverige, Danmark, Norge, Island och Finland har redan under sju års tid samlats regelbundet för att utveckla sin verksamhet och diskutera aktuella teman.

I början av mötet höll finansministeriets finansråd Arja Terho en presentation som väckte stort intresse. I de nordiska länderna finns stora skillnader i hur tätt servicecentralsverksamheten styrs samt i marknadsandelarna, det vill säga hur användningen av de gemensamma tjänsterna förankras hos myndigheterna. Terho berättade att resultatförhandlingar förs mellan finansministeriet och Palkeet i god kamratskapsanda och dessutom arrangeras uppföljningsmöten fyra gånger per år. Övriga servicecentraler ansåg det önskvärt att förtäta umgänget till samma nivå.

Pandemin har än så länge inte märkbart påverkat servicecentralernas arbete och övergången till partiellt distansarbete har skett smidigt överallt. I Sverige utförs distansarbetet med varannan vecka på arbetsplatsen och varannan hemma. I Norge har man kunnat vara på arbetsplatsen nästan hela tiden.

Aktuella frågor som väckte diskussion var bland annat anpassning och komplettering av system för personalförvaltningen, samt molntjänster (bl.a. SAP Success Factor), mobiltjänster, chattbottar och automatisering. I servicecentralernas strategier syntes en brytningsperiod, övergången från förvaltningens stöduppgifter till allt fler experttjänster.

Under våren fortsätter de tre gruppernas diskussioner i virtuella smågrupper. Tillsammans fördjupar man lägesbilden för tjänster och teknologi i olika länder. I slutet av mötet kom man överens om att Palkeet är värd för följande möte i Finland nästa höst.

12.04.2021

Utvecklingen av rapporteringstjänsten för ledningen framskrider – från verkstäder till pilotprojekt

Vi kommer i samarbete med våra kunder att utveckla en rapporteringstjänst för ledningen som stöd för kunskapsbaserad styrning. Avsikten med tjänsten är att erbjuda ämbetsverken vi ...

08.03.2021

Utveckling av rapporteringstjänsten för ledningen inleds i samarbete med kunderna

Ledning genom information kräver analyserad information och data som en del av beslutsprocessen. Ett behov av ledning genom information har identifierats såväl inom Palkeet som hos...

08.03.2021

Källan till mening i arbetet

Upplevelser av meningsfullhet i arbetet och allt som rör detta har intresserat mig redan länge. Jag övertygades av Douglas Murray McGregors artikel ”The Human Side of Enterprise”, ...