Hoppa till innehåll

Nordiska servicecentraler träffades för diskussion om framtiden

ons dec. 30 11:07:00 2020

Nordiska servicecentraler samlades till en virtuell träff i december för att diskutera aktuella frågor och framtidsutsikter. Cheferna för statsförvaltningens servicecentraler i Sverige, Danmark, Norge, Island och Finland har redan under sju års tid samlats regelbundet för att utveckla sin verksamhet och diskutera aktuella teman.

I början av mötet höll finansministeriets finansråd Arja Terho en presentation som väckte stort intresse. I de nordiska länderna finns stora skillnader i hur tätt servicecentralsverksamheten styrs samt i marknadsandelarna, det vill säga hur användningen av de gemensamma tjänsterna förankras hos myndigheterna. Terho berättade att resultatförhandlingar förs mellan finansministeriet och Palkeet i god kamratskapsanda och dessutom arrangeras uppföljningsmöten fyra gånger per år. Övriga servicecentraler ansåg det önskvärt att förtäta umgänget till samma nivå.

Pandemin har än så länge inte märkbart påverkat servicecentralernas arbete och övergången till partiellt distansarbete har skett smidigt överallt. I Sverige utförs distansarbetet med varannan vecka på arbetsplatsen och varannan hemma. I Norge har man kunnat vara på arbetsplatsen nästan hela tiden.

Aktuella frågor som väckte diskussion var bland annat anpassning och komplettering av system för personalförvaltningen, samt molntjänster (bl.a. SAP Success Factor), mobiltjänster, chattbottar och automatisering. I servicecentralernas strategier syntes en brytningsperiod, övergången från förvaltningens stöduppgifter till allt fler experttjänster.

Under våren fortsätter de tre gruppernas diskussioner i virtuella smågrupper. Tillsammans fördjupar man lägesbilden för tjänster och teknologi i olika länder. I slutet av mötet kom man överens om att Palkeet är värd för följande möte i Finland nästa höst.

13.06.2023

Utvecklingsprojektet för statens ekonomiförvaltning har slutförts i och med ibruktagandet av S/4HANA

Måndagen den 5 juni tog man i bruk en ny version av det centraliserade systemet för statens ekonomiförvaltning, som utnyttjar SAP:s S/4HANA-teknologi. Den nya versionen av systemet...

08.06.2023

Kundtillfredsställelsen är god

Vår årliga enkät om kundnöjdhet visar att helhetsnöjdheten med Palkeets verksamhet är 3,79 på skalan 1–5. Nöjdheten har sjunkit med 0,04 jämfört med förra året men är fortfarande p...

01.06.2023

Ledning av förändringar – den kritiska framgångsfaktorn med tanke på resultaten i transformationsprojekten

Ledning av förändringar i teknologiprojekten får ofta mindre uppmärksamhet. I många organisationer tänker man att utbildning och kommunikation just före ibruktagandet räcker för at...