Hoppa till innehåll

Palkeet-forumet gav tips för smartare förvaltning

mån 8 okt 2018 13:02:00

Framtidsspecialist Minna Koskelo från Futures Specialists i Helsingfors konstaterade att kundupplevelsen alltid påverkas av personalens upplevelser, och att kärnan i upplevelser alltid är känslor: ”Organisationer med emotionell intelligens har konstaterats vara 20 procent effektivare. Vi måste fokusera på att förbättra den kognitiva ergonomin inom vår arbetsgemenskap.”

Skatteförvaltningen har genomgått en lång och systematisk digitaliseringsprocess. Generaldirektör Markku Heikuras presentation visade hur man uppnår resultat när man tänker igenom hela processen och användningen av information på nytt i stället för att bara göra tjänsten elektronisk.

Understatssekreterare Päivi Nerg talade om hur mängden information och dess tillgänglighet samt möjligheterna att utnyttja den med hjälp av artificiell intelligens numera är i en helt annan klass än tidigare. Detta förutsätter att de statliga aktörerna är öppna och kommunicerar och samarbetar med det övriga samhället. Hon uppmuntrade koncernaktörer inom statsförvaltningen att tillsammans ta sig an utmaningarna och tillhandahålla tjänster för ämbetsverken enligt principen om alla tjänster från samma ställe.

09.06.2022

Från automation till Ä-studion – Massor med aktuella ärenden på ekonomi- och personalförvaltningens kontaktpersondagar

I år ordnades ekonomi- och personalförvaltningens kontaktpersondagar den 18 och 19 maj. Cirka 500 personer deltog i de virtuella tillställningarna på båda dagarna. Under tillställn...

09.06.2022

Det ska bli möjligt att hantera utbildningar i Osaava-systemet

År 2021 kartlade vi behovet av ett verktyg för hantering av utbildningar hos våra kunder som använder Osaava. På basis av kartläggningen utreder vi upphandlingen av ett verktyg för...

02.06.2022

Mer systematiskt arbete och nytt lärande med hjälp av agila metoder

I slutet av 2020 introducerades fadderverksamhet med anknytning till Scrum-metoden vid Palkeet. Fadderverksamheten bygger på en agil verksamhetsmodell, där teamen arbetar tillsamma...