Hoppa till innehåll

Receptet för lyckad organisationsförändring

tor 22 nov 2018 15:41:00

Nationalarkivets senaste organisationsförändring genomfördes för ett par månader sedan. Sedan början av september är organisationen med en personalstyrka på cirka 240 personer indelad i tre serviceområden: förvaltningstjänster, informationstjänster och experttjänster. Organisationsförändringen gällde hela Nationalarkivet.

Vid Nationalarkivet leddes ändringsprojektet av utvecklingschef Kristiina Laine och hos Palkeet av projektchef Merja Metsäranta.

Den här gången började man planera ändringen i ett litet team redan i ett tidigt skede.

”Vi påbörjade projektet i god tid, på vårvintern. Den tidiga starten visade sig vara ett bra val eftersom omorganiseringen förbereddes under sommaren, då vi utöver de egna uppgifterna också hoppade in för dem som hade semester.”

”Vi ordnade ett inledande möte med Merja Metsäranta där vi i en liten grupp gick igenom rollerna och ansvaren. Jag uppskattade det personliga mötet högt. Det gjorde det lättare att börja samarbeta. Vid det inledande mötet fick vi tydliga instruktioner om vad vi skulle göra härnäst. Instruktionerna var lättillgängliga och lättförståeliga”, konstaterar Kristiina nöjt.

”Vi fick också ställa så kallade dumma frågor. Det var viktigt i och med att vi genomförde organisationsförändringen vid sidan om det egna arbetet och till och med ganska pedantiskt. Vi hade också några kontrollmöten, som jag upplevde som nödvändiga.”

För Kristiina Laine blev detta redan den andra organisationsförändringen inom två år.

”Andra gången arbetade vi mera i team, vilket var en bra lösning. Genomförandet får inte lämnas åt en enda person vid ämbetsverket”, konstaterar hon.

12.05.2021

Automatisering av arvodesräkningar och hanteringen av utomstående resenärers resekostnader

Palkeet har som mål i projektet ePalkkio och resor att automatisera hanteringen av arvodesutbetalningsprocessen och hanteringen av utomstående resenärers resekostnader.

12.05.2021

God respons vid enkäten om kundtillfredsställelse

Palkeets enkät om kundtillfredsställelse genomfördes 16.3–5.4.2021. Enkätens svarsprocent var 24 (år 2020 23 %). Totalt sett var man nöjda med oss och våra tjänster och gav oss vit...

12.05.2021

VMBaro har en central roll för att utveckla kundernas verksamhet

Med VMbaro (statens personalundersökning) kan organisationerna kan mäta och följa upp personalens arbetstillfredsställelse, de närmaste chefernas ledarskapsarbete och hur väl det f...