Hoppa till innehåll

Receptet för lyckad organisationsförändring

tor 22 nov 2018 15:41:00

Nationalarkivets senaste organisationsförändring genomfördes för ett par månader sedan. Sedan början av september är organisationen med en personalstyrka på cirka 240 personer indelad i tre serviceområden: förvaltningstjänster, informationstjänster och experttjänster. Organisationsförändringen gällde hela Nationalarkivet.

Vid Nationalarkivet leddes ändringsprojektet av utvecklingschef Kristiina Laine och hos Palkeet av projektchef Merja Metsäranta.

Den här gången började man planera ändringen i ett litet team redan i ett tidigt skede.

”Vi påbörjade projektet i god tid, på vårvintern. Den tidiga starten visade sig vara ett bra val eftersom omorganiseringen förbereddes under sommaren, då vi utöver de egna uppgifterna också hoppade in för dem som hade semester.”

”Vi ordnade ett inledande möte med Merja Metsäranta där vi i en liten grupp gick igenom rollerna och ansvaren. Jag uppskattade det personliga mötet högt. Det gjorde det lättare att börja samarbeta. Vid det inledande mötet fick vi tydliga instruktioner om vad vi skulle göra härnäst. Instruktionerna var lättillgängliga och lättförståeliga”, konstaterar Kristiina nöjt.

”Vi fick också ställa så kallade dumma frågor. Det var viktigt i och med att vi genomförde organisationsförändringen vid sidan om det egna arbetet och till och med ganska pedantiskt. Vi hade också några kontrollmöten, som jag upplevde som nödvändiga.”

För Kristiina Laine blev detta redan den andra organisationsförändringen inom två år.

”Andra gången arbetade vi mera i team, vilket var en bra lösning. Genomförandet får inte lämnas åt en enda person vid ämbetsverket”, konstaterar hon.

13.06.2023

Utvecklingsprojektet för statens ekonomiförvaltning har slutförts i och med ibruktagandet av S/4HANA

Måndagen den 5 juni tog man i bruk en ny version av det centraliserade systemet för statens ekonomiförvaltning, som utnyttjar SAP:s S/4HANA-teknologi. Den nya versionen av systemet...

08.06.2023

Kundtillfredsställelsen är god

Vår årliga enkät om kundnöjdhet visar att helhetsnöjdheten med Palkeets verksamhet är 3,79 på skalan 1–5. Nöjdheten har sjunkit med 0,04 jämfört med förra året men är fortfarande p...

01.06.2023

Ledning av förändringar – den kritiska framgångsfaktorn med tanke på resultaten i transformationsprojekten

Ledning av förändringar i teknologiprojekten får ofta mindre uppmärksamhet. I många organisationer tänker man att utbildning och kommunikation just före ibruktagandet räcker för at...