Skip to main content

Receptet för lyckad organisationsförändring

tor 22 nov 2018 15:41:00

Nationalarkivets senaste organisationsförändring genomfördes för ett par månader sedan. Sedan början av september är organisationen med en personalstyrka på cirka 240 personer indelad i tre serviceområden: förvaltningstjänster, informationstjänster och experttjänster. Organisationsförändringen gällde hela Nationalarkivet.

Vid Nationalarkivet leddes ändringsprojektet av utvecklingschef Kristiina Laine och hos Palkeet av projektchef Merja Metsäranta.

Den här gången började man planera ändringen i ett litet team redan i ett tidigt skede.

”Vi påbörjade projektet i god tid, på vårvintern. Den tidiga starten visade sig vara ett bra val eftersom omorganiseringen förbereddes under sommaren, då vi utöver de egna uppgifterna också hoppade in för dem som hade semester.”

”Vi ordnade ett inledande möte med Merja Metsäranta där vi i en liten grupp gick igenom rollerna och ansvaren. Jag uppskattade det personliga mötet högt. Det gjorde det lättare att börja samarbeta. Vid det inledande mötet fick vi tydliga instruktioner om vad vi skulle göra härnäst. Instruktionerna var lättillgängliga och lättförståeliga”, konstaterar Kristiina nöjt.

”Vi fick också ställa så kallade dumma frågor. Det var viktigt i och med att vi genomförde organisationsförändringen vid sidan om det egna arbetet och till och med ganska pedantiskt. Vi hade också några kontrollmöten, som jag upplevde som nödvändiga.”

För Kristiina Laine blev detta redan den andra organisationsförändringen inom två år.

”Andra gången arbetade vi mera i team, vilket var en bra lösning. Genomförandet får inte lämnas åt en enda person vid ämbetsverket”, konstaterar hon.

13.11.2019

Ajankohtaista kuva

Palkeets processer och förmåga att skapa resultat övertygade Finlands Bank

Finlands Bank har varit Palkeets kund sedan 2017. ”Från första början fick vi en rekommendation från den interna revisionen för hur personal- och ekonomiförvaltningens uppgifter ku...

Läs mera >>

13.11.2019

Ajankohtaista kuva

Pointti har nöjda användare i hela världen

Servicehanteringssystemet Pointti har nu varit i drift i två år. År 2018 kom det till Palkeet 350 000 servicebegäranden genom Pointti. I vårens kundnöjdhetsenkät fick Pointti vitso...

Läs mera >>

13.11.2019

Ajankohtaista kuva

Användningen av HR-tilläggstjänsterna ökar vid Naturresursinstitutet

Naturresursinstitutet har flitigt använt sig av Palkeets HR-tilläggstjänster. Vid förra årsskiftet var de bland de första att ta rådgivningstjänsten för löntagare i bruk, och nu på...

Läs mera >>