Skip to main content

Smidigare kundbetjäning med artificiell intelligens

mån 8 okt 2018 13:49:00

Därför har Palkeet och Valtori tillsammans inlett ett projekt för utnyttjande av artificiell intelligens i kundservicen och serviceproduktionen.

Förverkligandet av de planerade utvecklingsområdena syns för kunden bland annat i form av snabbare avgöranden, enhetligare tjänster och utvidgade servicekörningar. De utökade servicetiderna betjänar bland annat tjänstemän som inte arbetar normal byråarbetstid och personer som arbetar i andra tidszoner.

 

Inom kundservicen automatiseras identifieringen av kundernas behov genom serviceförfrågningarna och styrningen av dem till rätt servicegrupp. Exempelvis grundandet av en ny fakturerarkund kan identifieras i texten och klassificeras i en viss arbetskö enligt ämne och hur brådskande ärendet är.

Enkla frågor som kommer via e-post och i kanalen kring hanteringen av anställningsförhållanden avgörs helt med artificiell intelligens. Genom att identifiera nyckelord kan den artificiella intelligensen besvara kundens frågor om exempelvis rätten till semester.

Hanteringen av resefakturor underlättas och stöds genom artificiell intelligens. Resenärer kan exempelvis få hjälp och anvisningar för skapandet av resefakturor.  

 

Nästa steg är en AI-plattform och en experttjänst

 

Projektplanen och de riktlinjer som behövs för att inleda projektet har preciserats under sommaren och början av hösten. Valtori publicerade den 10 september en informationsbegäran genom vilken man utreder frågor kring artificiell intelligens och leverantörernas förmåga att erbjuda sådana experttjänster som krävs för genomförande av den planerade utvecklingen. Valtori och Palkeet leder projektet tillsammans och experter från båda organisationerna deltar i arbetet. Genom projektet vill man kombinera god praxis från båda organisationerna. Anskaffningen av en AI-lösning är tänkt att genomföras före slutet av 2018.

27.03.2020

Ajankohtaista kuva

Palkeet inspirerade med sin entusiasm och sina långt centraliserade tjänster

Tuija Kuivalainen inledde arbetet som Palkeets verkställande direktör i början av mars. Palkeet var bekant för henne sedan tidigare via medlemskapet i delegationen (2015–2018) och ...

Läs mera >>

27.03.2020

Ajankohtaista kuva

Domstolarnas organisationsändring var ett krävande pussel

Under 2019 deltog Palkeet i sammanlagt cirka 50 kundorganisationsändringar med kundämbetsverken. Domstolsverket som inledde verksamheten vid årsskiftet omfattar 37 om överfördes fr...

Läs mera >>

27.03.2020

Ajankohtaista kuva

Ett nytt analyserings- och rapporteringsuppdrag föreslås för Statskontoret och Palkeet

Regeringen gav den 19 mars en proposition om att ändra lagen om Statskontoret och lagen om Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (Palkeet). Syftet med proposi...

Läs mera >>