Hoppa till innehåll

Smidigare kundbetjäning med artificiell intelligens

mån 8 okt 2018 13:49:00

Därför har Palkeet och Valtori tillsammans inlett ett projekt för utnyttjande av artificiell intelligens i kundservicen och serviceproduktionen.

Förverkligandet av de planerade utvecklingsområdena syns för kunden bland annat i form av snabbare avgöranden, enhetligare tjänster och utvidgade servicekörningar. De utökade servicetiderna betjänar bland annat tjänstemän som inte arbetar normal byråarbetstid och personer som arbetar i andra tidszoner.

 

Inom kundservicen automatiseras identifieringen av kundernas behov genom serviceförfrågningarna och styrningen av dem till rätt servicegrupp. Exempelvis grundandet av en ny fakturerarkund kan identifieras i texten och klassificeras i en viss arbetskö enligt ämne och hur brådskande ärendet är.

Enkla frågor som kommer via e-post och i kanalen kring hanteringen av anställningsförhållanden avgörs helt med artificiell intelligens. Genom att identifiera nyckelord kan den artificiella intelligensen besvara kundens frågor om exempelvis rätten till semester.

Hanteringen av resefakturor underlättas och stöds genom artificiell intelligens. Resenärer kan exempelvis få hjälp och anvisningar för skapandet av resefakturor.  

 

Nästa steg är en AI-plattform och en experttjänst

 

Projektplanen och de riktlinjer som behövs för att inleda projektet har preciserats under sommaren och början av hösten. Valtori publicerade den 10 september en informationsbegäran genom vilken man utreder frågor kring artificiell intelligens och leverantörernas förmåga att erbjuda sådana experttjänster som krävs för genomförande av den planerade utvecklingen. Valtori och Palkeet leder projektet tillsammans och experter från båda organisationerna deltar i arbetet. Genom projektet vill man kombinera god praxis från båda organisationerna. Anskaffningen av en AI-lösning är tänkt att genomföras före slutet av 2018.

12.04.2021

Utvecklingen av rapporteringstjänsten för ledningen framskrider – från verkstäder till pilotprojekt

Vi kommer i samarbete med våra kunder att utveckla en rapporteringstjänst för ledningen som stöd för kunskapsbaserad styrning. Avsikten med tjänsten är att erbjuda ämbetsverken vi ...

08.03.2021

Utveckling av rapporteringstjänsten för ledningen inleds i samarbete med kunderna

Ledning genom information kräver analyserad information och data som en del av beslutsprocessen. Ett behov av ledning genom information har identifierats såväl inom Palkeet som hos...

08.03.2021

Källan till mening i arbetet

Upplevelser av meningsfullhet i arbetet och allt som rör detta har intresserat mig redan länge. Jag övertygades av Douglas Murray McGregors artikel ”The Human Side of Enterprise”, ...