Hoppa till innehåll

Utveckling av rapporteringstjänsten för ledningen inleds i samarbete med kunderna

mån 8 mar 2021 16:00:00

Ledning genom information kräver analyserad information och data som en del av beslutsprocessen. Information behövs som stöd för beslutsfattandet, för att ställa upp mål och för att utvärdera den genomförda verksamheten. Ett behov av ledning genom information har identifierats såväl inom Palkeet som hos kundämbetsverken, och därför vill vi på Palkeet svara på våra kunders behov och önskemål gällande utveckling av ledningens rapportering. Vi utvecklar tjänsten i samarbete med våra kunder. 

Kundernas behov står i centrum för utvecklingen

I februari och mars ordnar vi tre verkstäder för kunder, där vi tillsammans fastställer tjänstens innehåll, tillgänglighet, visualitet och segmentering. Enligt projektchef Tarja Heikkilä är resultatet av verkstäderna att tjänstens innehåll har beskrivits samt att vi vet till vilka delar den är standardiserad och till vilka delar den kan skräddarsys enligt kundernas behov. I verkstäderna utarbetas också en kartläggning över användargrupperna och en servicestig.

”Vi skapar tjänsten för våra kunder, och målet med verkstäderna är att placera kundernas behov i centrum för utvecklingen”, berättar Tarja. 

Vilken nytta eftersträvar man med rapporteringstjänsten för ledningen?

Palkeets rapporteringstjänst kommer att erbjuda kundämbetsverken en rapporteringslösning där den ekonomi- och personalinformation som behövs i ledningen av ämbetsverket sammanställs i en tydlig och visuell form. Vid behov kan kunden också föra in uppgifter om sin verksamhet i tjänsten. Genom tjänsten har kunden alltid en aktuell översikt över den information som behövs för ledningen. Vi erbjuder även hjälp med att tolka informationen genom att analysera den och ta fram prognoser som stöd för ledningen.

Rapporteringstjänsten för ledningen är tänkt att bli en del av Palkeets tjänsteutbud under slutet av våren. ”Man kan gärna kontakta den egna kundrelationschefen redan nu, om man är intresserad av de möjligheter som rapporteringstjänsten för ledningen kan erbjuda”, säger Tarja. 

15.08.2022

Kundrelationschef Petri Mäkynen: Entusiastiskt mot en gemensam framtid med Försvarsmakten

Försvarsmaktens kundrelation går mot en betydande vändpunkt. Vi har övergått – och övergår allt mer till enhetligare tjänster och system i statsförvaltningen även för Försvarsmakte...

04.07.2022

Tjänsten eArvode och resor gör hanteringen av arvodes- och resefakturor smidigare

Under våren har vi testat tjänsten eArvode och resor genom ett pilotförsök med fyra kunder: Institutet för hälsa och välfärd, Centralen för undersökning av olyckor, Räddningsinstit...

09.06.2022

Från automation till Ä-studion – Massor med aktuella ärenden på ekonomi- och personalförvaltningens kontaktpersondagar

I år ordnades ekonomi- och personalförvaltningens kontaktpersondagar den 18 och 19 maj. Cirka 500 personer deltog i de virtuella tillställningarna på båda dagarna. Under tillställn...