Skip to main content

Utvecklingen av tjänsten Osaava för kompetenshantering framskrider

tor 22 nov 2018 15:33:00

Statsförvaltningens gemensamma Kieku-lösning kompletteras med tjänster för kompetenshantering och ett nytt system som stöder dessa. Tjänsten Osaava bygger på den fasta programvaran SAP SuccessFactors som fungerar som molntjänst. Några av de första delområdena i Osaava är karriär- och utvecklingsplanering samt ledning av målsättningar, vilket bland annat omfattar mål- och utvecklingssamtal och chefernas 360-utvärderingar. Tjänsten för kompetenshantering utvecklas i samarbete med kunderna. En första utkastversion har gjorts av tjänsten. Den ska utvärderas tillsammans med kunderna, Palkeet och systemleverantören och utvecklas vidare utifrån den inkomna responsen.

Osaava (SAP SuccessFactors) tas i bruk inom Kieku. Målet är att åstadkomma enhetliga verktyg, dataflöden och rapporteringsdata. Förändringen stödjer Kiekus totalarkitektur och effektiviserar det administrativa arbetet i och med att organisationsuppgifterna hela tiden är uppdaterade i verktygen för kompetenshantering utan separata åtgärder.

Tjänsten tas i bruk stegvis vid bokföringsenheterna, implementeringarna har delats in i grupperna 1, 2 och 3. Den första gruppen (23 ämbetsverk) tar Osaava i bruk under det första kvartalet år 2019. Implementeringsprojektet för den andra gruppen med hittills nästan 20 anmälda ämbetsverk inleds nästa år och ämbetsverken informeras närmare om hur det hela framskrider under de närmaste veckorna. Den tredje gruppen omfattar ämbetsverken inom säkerhetssektorn, vars eventuella implementering preciseras under våren 2019.

13.11.2019

Ajankohtaista kuva

Palkeets processer och förmåga att skapa resultat övertygade Finlands Bank

Finlands Bank har varit Palkeets kund sedan 2017. ”Från första början fick vi en rekommendation från den interna revisionen för hur personal- och ekonomiförvaltningens uppgifter ku...

Läs mera >>

13.11.2019

Ajankohtaista kuva

Pointti har nöjda användare i hela världen

Servicehanteringssystemet Pointti har nu varit i drift i två år. År 2018 kom det till Palkeet 350 000 servicebegäranden genom Pointti. I vårens kundnöjdhetsenkät fick Pointti vitso...

Läs mera >>

13.11.2019

Ajankohtaista kuva

Användningen av HR-tilläggstjänsterna ökar vid Naturresursinstitutet

Naturresursinstitutet har flitigt använt sig av Palkeets HR-tilläggstjänster. Vid förra årsskiftet var de bland de första att ta rådgivningstjänsten för löntagare i bruk, och nu på...

Läs mera >>