Hoppa till innehåll

Utvecklingen av tjänsten Osaava för kompetenshantering framskrider

tor 22 nov 2018 15:33:00

Statsförvaltningens gemensamma Kieku-lösning kompletteras med tjänster för kompetenshantering och ett nytt system som stöder dessa. Tjänsten Osaava bygger på den fasta programvaran SAP SuccessFactors som fungerar som molntjänst. Några av de första delområdena i Osaava är karriär- och utvecklingsplanering samt ledning av målsättningar, vilket bland annat omfattar mål- och utvecklingssamtal och chefernas 360-utvärderingar. Tjänsten för kompetenshantering utvecklas i samarbete med kunderna. En första utkastversion har gjorts av tjänsten. Den ska utvärderas tillsammans med kunderna, Palkeet och systemleverantören och utvecklas vidare utifrån den inkomna responsen.

Osaava (SAP SuccessFactors) tas i bruk inom Kieku. Målet är att åstadkomma enhetliga verktyg, dataflöden och rapporteringsdata. Förändringen stödjer Kiekus totalarkitektur och effektiviserar det administrativa arbetet i och med att organisationsuppgifterna hela tiden är uppdaterade i verktygen för kompetenshantering utan separata åtgärder.

Tjänsten tas i bruk stegvis vid bokföringsenheterna, implementeringarna har delats in i grupperna 1, 2 och 3. Den första gruppen (23 ämbetsverk) tar Osaava i bruk under det första kvartalet år 2019. Implementeringsprojektet för den andra gruppen med hittills nästan 20 anmälda ämbetsverk inleds nästa år och ämbetsverken informeras närmare om hur det hela framskrider under de närmaste veckorna. Den tredje gruppen omfattar ämbetsverken inom säkerhetssektorn, vars eventuella implementering preciseras under våren 2019.

12.05.2021

Automatisering av arvodesräkningar och hanteringen av utomstående resenärers resekostnader

Palkeet har som mål i projektet ePalkkio och resor att automatisera hanteringen av arvodesutbetalningsprocessen och hanteringen av utomstående resenärers resekostnader.

12.05.2021

God respons vid enkäten om kundtillfredsställelse

Palkeets enkät om kundtillfredsställelse genomfördes 16.3–5.4.2021. Enkätens svarsprocent var 24 (år 2020 23 %). Totalt sett var man nöjda med oss och våra tjänster och gav oss vit...

12.05.2021

VMBaro har en central roll för att utveckla kundernas verksamhet

Med VMbaro (statens personalundersökning) kan organisationerna kan mäta och följa upp personalens arbetstillfredsställelse, de närmaste chefernas ledarskapsarbete och hur väl det f...