Hoppa till innehåll

Valtori och Palkeet samarbetar kring artificiell intelligens

ons 3 okt 2018 14:58:00

Artificiell intelligens ska användas bland annat vid förfrågningar angående anställningsförhållanden och granskning av resefakturor samt behandlingen av förfrågningar om tjänster.


Palkeet har varit en pionjär inom användning av robotisk processautomation i ett par års tid. Artificiell intelligens är ett naturligt utvecklingsskede efter ibruktagandet av robotisk processautomation och avancerad analys.

”Det är inspirerande att på nytt få lära sig och utvecklas med ny teknik. En av de viktigaste erfarenheterna från Palkeets ibruktagande av robotisk processautomation är ett tätt samarbete samt utbyte av kunskap och insikter ända från början. Vi planerar att använda samma modell även denna gång”, berättar utvecklingsdirektör Helena Lappalainen på Palkeet.

Palkeet och Valtori betjänar tiotusentals statliga tjänstemän och anställda. För att säkerställa kostnadseffektivitet, kvalitet och smidig kundbetjäning är det förnuftigt att sköta en del servicesituationer och tjänster med hjälp av automation som bygger på artificiell intelligens.

Förbättrad produktivitet med robotisk processautomation

”Med hjälp av robotisk processautomation samt andra åtgärder för automatisering och effektivisering uppnådde Palkeet år 2017 en nästan 10-procentig ökning av arbetets produktivitet och en nästan 20-procentig ökning av produktiviteten som helhet”, berättar Palkeets vd Pirjo Pöyhiä. ”Den robotiska processautomationen behandlar tillförlitligt stora mängder data, vilket också har förbättrat servicens kvalitet.”

”Vi har ansvaret att automatisera tjänsterna så långt som möjligt. På så sätt kan vi fortsätta dra nytta av ny teknik och utveckla servicen för våra kunder”, säger Helena Lappalainen.

Vid sidan av samarbetet med Valtori stödjer Palkeet ibruktagandet av robotisk processautomation på Statskontoret. Båda projekten har fått produktivitetsbidrag avsett för förnyelse av verksamheten från finansministeriet.


Mer information:

Utvecklingsdirektör Helena Lappalainen, Palkeet, tfn 0295 562 015

10.11.2022

Vad ska man beakta i upphandlingsskedet i transformationsprojekt?

Upphandlingsskedet är en viktig del av beredningen och en välplanerad och välgenomförd upphandling är en förutsättning för att projektet ska lyckas. Inom den offentliga sektorn stä...

08.11.2022

Hur det går hos oss

Vid Palkeet sporrar vi både anställda och chefer att ge respons till varandra och att föra en ständig diskussion om bland annat arbetets mål, uppnåendet av målet och orken i arbete...

21.10.2022

Tillförlitlighet och flexibla arbetssätt – Vid Palkeet är målet med hybridarbete att göra produktionen av tjänster och Palkeet-anställdas vardag smidigare

Den långa undantagstiden och det tidigare distansarbetet har påvisat att vårt arbete fungerar smidigt också på distans. Under coronatiden ökade totalresultatet för vår arbetsnöjdhe...