Hoppa till innehåll

Palkeet-forumet gav tips för smartare förvaltning

mån 8 okt 2018 13:02:00

Framtidsspecialist Minna Koskelo från Futures Specialists i Helsingfors konstaterade att kundupplevelsen alltid påverkas av personalens upplevelser, och att kärnan i upplevelser alltid är känslor: ”Organisationer med emotionell intelligens har konstaterats vara 20 procent effektivare. Vi måste fokusera på att förbättra den kognitiva ergonomin inom vår arbetsgemenskap.”

Skatteförvaltningen har genomgått en lång och systematisk digitaliseringsprocess. Generaldirektör Markku Heikuras presentation visade hur man uppnår resultat när man tänker igenom hela processen och användningen av information på nytt i stället för att bara göra tjänsten elektronisk.

Understatssekreterare Päivi Nerg talade om hur mängden information och dess tillgänglighet samt möjligheterna att utnyttja den med hjälp av artificiell intelligens numera är i en helt annan klass än tidigare. Detta förutsätter att de statliga aktörerna är öppna och kommunicerar och samarbetar med det övriga samhället. Hon uppmuntrade koncernaktörer inom statsförvaltningen att tillsammans ta sig an utmaningarna och tillhandahålla tjänster för ämbetsverken enligt principen om alla tjänster från samma ställe.

11.10.2021

Den elektroniska verksamhetsmodellen ePalkkio och resor för att hantera utomstående arvodesräkningar och reseräkningar

Palkeet har som mål i projektet ePalkkio och resor att automatisera hanteringen av arvodesutbetalningsprocessen och hanteringen av utomstående resenärers resekostnader.

17.09.2021

Indikatorer för ekonomi- och personalförvaltningen utformas i samarbete med kunderna

I september har Palkeet och Statskontoret ordnat två verkstäder, där de tillsammans med kunderna har gått igenom hur effektiviteten kan mätas inom statens ekonomi- och personalförv...

15.09.2021

Artificiell intelligens prognostiserar kontering av inköpsfakturor

Antalet användare av Palkeets konteringstjänst ökar. Vid kontering av nätfakturor som hanteras manuellt kommer man framöver att använda sig av artificiell intelligens. Som bäst påg...