Hoppa till innehåll

Palkeet-forumet gav tips för smartare förvaltning

mån 8 okt 2018 13:02:00

Framtidsspecialist Minna Koskelo från Futures Specialists i Helsingfors konstaterade att kundupplevelsen alltid påverkas av personalens upplevelser, och att kärnan i upplevelser alltid är känslor: ”Organisationer med emotionell intelligens har konstaterats vara 20 procent effektivare. Vi måste fokusera på att förbättra den kognitiva ergonomin inom vår arbetsgemenskap.”

Skatteförvaltningen har genomgått en lång och systematisk digitaliseringsprocess. Generaldirektör Markku Heikuras presentation visade hur man uppnår resultat när man tänker igenom hela processen och användningen av information på nytt i stället för att bara göra tjänsten elektronisk.

Understatssekreterare Päivi Nerg talade om hur mängden information och dess tillgänglighet samt möjligheterna att utnyttja den med hjälp av artificiell intelligens numera är i en helt annan klass än tidigare. Detta förutsätter att de statliga aktörerna är öppna och kommunicerar och samarbetar med det övriga samhället. Hon uppmuntrade koncernaktörer inom statsförvaltningen att tillsammans ta sig an utmaningarna och tillhandahålla tjänster för ämbetsverken enligt principen om alla tjänster från samma ställe.

01.02.2023

Sofigate Oy har valts till leverantör för personalundersökningssystemet (VMBaro)

Systemupphandlingen i projektet för reform av personalundersökningen har nu slutförts. Den nya lösningen levereras av Sofigate Oy.

01.02.2023

Utvecklingsprojektet för reseprocessens verksamhetssätt inleds

Tjänsteresandet ökade avsevärt i fjol och antalet resor överskred antalet som föregick coronapandemin. Det ökade antalet resor orsakade en oförutsedd belastning i behandlingen av ...

15.12.2022

I Osaavas utvecklingsarbete lyssnar man på kunden och gör tillsammans

Då vi utvecklar formuläret för Osaavas prestationsutvärdering är kunderna tätt med under hela processen.