Hoppa till innehåll

Palkeet-forumet gav tips för smartare förvaltning

mån 8 okt 2018 13:02:00

Framtidsspecialist Minna Koskelo från Futures Specialists i Helsingfors konstaterade att kundupplevelsen alltid påverkas av personalens upplevelser, och att kärnan i upplevelser alltid är känslor: ”Organisationer med emotionell intelligens har konstaterats vara 20 procent effektivare. Vi måste fokusera på att förbättra den kognitiva ergonomin inom vår arbetsgemenskap.”

Skatteförvaltningen har genomgått en lång och systematisk digitaliseringsprocess. Generaldirektör Markku Heikuras presentation visade hur man uppnår resultat när man tänker igenom hela processen och användningen av information på nytt i stället för att bara göra tjänsten elektronisk.

Understatssekreterare Päivi Nerg talade om hur mängden information och dess tillgänglighet samt möjligheterna att utnyttja den med hjälp av artificiell intelligens numera är i en helt annan klass än tidigare. Detta förutsätter att de statliga aktörerna är öppna och kommunicerar och samarbetar med det övriga samhället. Hon uppmuntrade koncernaktörer inom statsförvaltningen att tillsammans ta sig an utmaningarna och tillhandahålla tjänster för ämbetsverken enligt principen om alla tjänster från samma ställe.

30.07.2021

Från skolbänk till sommarpraktik – som högskolepraktikant vid Palkeet

Palkeet söker högskolepraktikanter varje år både från yrkeshögskolor och universitet. Palkeet har som syfte att erbjuda praktikanter äkta och nyttig arbetserfarenhet om branschens ...

13.07.2021

Med mentorskap mot kompetensutveckling

Mentorskap började planeras i början av 2020, då man såg ett behov av att utveckla palkeiternas expertis och metoderna som berör personalens lärande. Målet för mentorskapsprogramme...

29.06.2021

En ny resestrategi utvidgar resetjänsterna

På basis av statens nya resestrategi har man gett sig in för att stärka Palkeets roll som säkerställare av enhetligheten av reseprocesserna hos ämbetsverken. Nya tilläggs- och stöd...